tirsdag 16. mars 2010

Rask Fiskegryte

Her kommer oppskrift på en god og lettlaget fiskegryte med torsk, masse grønnsaker og en nydelig saus. Med denne  gryta får du i deg alle de "5 om dagen" i ett måltid faktisk.


I går brukte jeg det jeg hadde av grønnsaker i kjøleskapet, som beskrevet i oppskriften. Det ble en bra kombinasjon, men man kan variere grønnsaker etter egen smak. Jeg pleier noen ganger å bytte ut brokkoli med enten fennikel eller asparges.


Dette er veldig greit å lage for her skal alt i en gryte. Det eneste som krever en innsats er på kutte fronten. Men det er det verdt, for grønnsaker er jo så godt!


Jeg pleier å servere dette enten med godt brød, ris eller poteter.


Ingredienser:  
Antall porsjoner: 2
  • 300 g torsk (fersk eller tint fisk fra frysedisken)
  • 1 rødløk i båter
  • 1 stor gulrot i lange staver
  • ½ purre i biter
  • 1/2 brokkoli delt i små buketter
  • 1/2 pk sukkerterter
  • 1/2 rød paprika - strimlet
  • 1 boks hermetiske tomater
  • 1/2 dl grønnsak- eller fiskebuljong
  • 1/2 finhakket rød chili (fjern frø)
  • 1 fedd finhakket hvitløk
  • 1 dl matfløte
  • 2-3 ss lettrømme
  • 1 ts basilikum
  • Noen dråper saft fra en sitron
  • Olje, salt og sitronpepper

Fremgangsmåte:
  1. Skjær først opp løken, og fres den i kjelen i olivenolje. Ha i gulrøtter, purre og paprika og la det surre med noen minutter til.
  2. Ha i hvitløk og chili og fres raskt. Så tilsettes tomatboks, buljong, salt, sitronpepper og basilikum. La det få småkoke i ca 10 min. (Sett evt på ris el poteter i mens).
  3. Rør inn fløte og rømme. Del fisken i passe store biter, og ha den og brokkolien over i gryta. La alt putre forsiktig i 5 min til, og så vender du forsiktig inn sukkererter og småkoker 2-3 min til. Tilslutt smaker du til med littegrann sitronsaft og evt ekstra krydder.  

Server med brød, poteter eller ris til.

11 kommentarer:

Kjersti til hverdags sa...

Den skal jeg prøve!

pepperkverna sa...

Den så god ut! Hege

Anonym sa...

Laga fiskegryta. Den var kjempegod. Mann og barn som ikke er så glad i fiskegryte var veldig fornøyd og overraska over at den var så god :-)

Anonym sa...

Denne var kjempe god og t.o.m. hun på 1 1/2 år spiste opp alt!!:):)

Magnus sa...

Dette så riktig godt ut! Liker også tilnermingen (altså å bruke det man har for hånden), og dette kan gi like gode resultater som å følge oppskrifter slavisk. Takk for gode tips.

Bodil sa...

Hei. Denne var bare fantastisk god! Kom hjem fra jobb og min datter på 16 hadde laget denne. Alle likte den veldig godt! :)

Monica sa...

Så hyggelig å høre!!

Unknown sa...

Ble anbefalt denne oppskriften og det stemte helt, det smakte nydelig!

Monica sa...

Hei Alf Inge! Så gøy å høre at du ble anbefalt å prøve oppskriften. Og enda bedre at det smakte godt:)

Linda Plassen sa...

Denne var kjempegod! En ny favoritt definitivt :)

Anonym sa...

Man tager hvad man haver... Jeg gjorde gryta om til fiskesuppe, med noe mer fiskebuljong og matfløte :).. med dobling av oppskriften, brukte også søtpotet i staver i tillegg til gulrot, hadde både laks og torsk i, en neve skrellede reker og 5 skivede crabsticks fikk komme i gryta sammen med ertene. Basilikum hadde jeg ikke, men et par av Remas kartonger med hakkede tomater med basilikum ( noen ganger klaffer ting!). I mangel av purre brukte jeg masse vårløk.

Denne oppskriften er helt super.