fredag 12. mars 2010

Blast from the Past: Terteskjell

I går kveld lagde vi terteskjell med hvit saus, reker og fiskepudding, og det smakte kjempe godt!
Dette synes jeg å huske at foreldrene mine hadde som kveldskos da jeg var liten. Så litt 80-talls, ja...men jeg sier fram fra glemselen!  Hva med å røre det fort fram i kveld og så nyte det foran tv'n til Gullrekka?



Til 3-4 pers

Ingredienser:
1 pakke terteskjell (8 stk i en pakke)
1 fiskepudding - kjøpes ferdig
1 boks med reker i lake
1 håndfull frosne selskapserter
2 gulrøtter gulrot
1 pakke aspargistopper

Dill eller gressløk
Sitron
Smør, melk og mel til hvit saus - se oppskrift her


  1. Lag en tykk hvit saus og rør så inn 1/2 dl lake fra rekene. Skvis litt saft fra en sitronbåt og ha finhakket dill eller gressløk i sausen.
  2. Skjær gulrøttene i små terninger og ha de i sausen.  Kok i ca 5 minutter og ha så i erter og aspargis og la det putre noen minutter til mens du deler opp fiskepudding. Ha den også over i gryta, la det bli gjennomvarmt og smak så til med krydder.  Tilsett rekene tilslutt, og da må det ikke koke lengre, ellers blir de seige.
  3. Varm skjellene i ovn som anvist på pakken. Server med saus i skjell, og en sitronbåt ved siden av.
Tips: Har du litt hvitvin til overs så kan du ha litt i den hvite sausen når du lager den.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dette skal jeg lage i kveld. Gleder meg. Veldig lenge siden jeg spiste dette sist

Anonym sa...

Dette ble veldig godt. Passet utmerket til "Så skal det låte". Hilsen Nils