torsdag 18. mars 2010

Gulrotkake

I dag har jeg hatt barseljentene på besøk og da koste vi oss med litt nybakt kake!


Jeg synes det er stor fallhøyde når det gjelder gulrotkake. Har prøvd ut en del oppskrifter men nå holder jeg til denne som er Trond Moi sin. Den blir suveren! Det skal heller ikke være noe smør i kaken, og det er jo en slags bonus.

Ingredienser til en stor langpannekake:
  • 6 egg
  • 6 dl sukker
  • 3 ts bakepulver
  • 3 ts natron
  • 3 ts malt kanel
  • 3 ts vaniljesukker
  • 6 dl hvetemel
  • 6 dl finraspet gulrot
  • 3 dl soya/mat olje

Osteglasur:
  • 1 vaniljestang
  • 200 g kremost (naturell)
  • ½ kg melis
  • ½ appelsin - revet skall
Fremgangsmåte:
Ovn 175 grader

  1. Start med å raspe gulerøttene for dette tar lengst tid. Bruk den fineste delen på råkostjernet. Pisk egg og sukker til eggdosis. Sikt i alt det tørre. Tilsett gulrot og oljen, og rør alt godt sammen med en stor visp.
  2. Ha kakerøren over i en stor langpanne kledd med bakepapir, og stek den i ovnen ved 175 C i 40-45 minutter.  Avkjøl kaken i formen. Hvelv den ut, fjern bakepapiret og sett den på et fat.
  3. Til ostekremen begynner du med å splitte vaniljestangen og skrape ut frøene med en kniv. Visp ost, melis og vaniljefrø sammen til en fin masse med luftig konsistens. Kan hende du må ha i et par dråper appelsinsaft i også. Smør kremen på toppen av kaken når den har blitt kald. Rasp skallet fra appelsinen og dryss over kaken rett før servering.
Nam!

Dette gir en stor langpanne kake. Man kan fint halvere oppskriften og heller bruke en liten langpanne (eller stor rund kakeform). Men jeg lager alltid den store varianten for dette er en glimrende kake og fryse ned. Det går fint an å fryse den med kremen på - har gjort det mange ganger og den smaker fortsatt fortreffelig. Super å ha på lur, spør du meg.

3 kommentarer:

Ingvild sa...

Så vittig, jeg satt akkurat en gulrotkake i ovnen som jeg skal ha med på jobb imorgen. Så da blir det visst gulrotkakeuke i bloglandia :)

Klem Ingvild

Ina sa...

Utrolig bra og inspirerende blog Monica. Moro å lese, og etterhvert lage noen av rettene. Håper det står bra til meg deg:-) Deler den på twitter jeg.

Monica sa...

Ina - takk for koselig tilbakemelding. Koselig å få respons:) Håper du og dine har det bra!!

Ingvild - vi er muligens litt synkroniserte? For da du la ut cookies oppskrift for litt siden, så hadde jeg akkurat tatt noen ut av ovnen som liknet veldig:)