lørdag 20. mars 2010

Ovnsbakte grønnsaker

Fantastiske farger!



Når grønnsaker bakes i ovnen beholder man mye næring og får fram sødme. Kjempe godt, synes jeg! Passer utmerket som tilbehør til både kjøtt og fisk. Lag litt mer enn du tror du trenger, for grønnsakene skrumper litt inn og dessuten smaker dette bedre enn godteri:)



Til 2 pers (som grønnsakstilbehør)
Ingredienser:
  • 1 rød løk
  • 1 purre
  • 1 rød paprika
  • 1/2 squash
  • 3 gulrøtter
  • 2 hele fedd hvitløk (med skall)
  • 2 tomater
  • Olivenolje
  • Maldonsalt

Dette blir en god blanding, men man kan bruke mange andre typer grønnsaker.
Både aubergine og aspargis er godt å ha i når de er i sesong! Av og til pleier jeg å skvise litt sitronsaft eller presse hvitløk over. En annen variant er å blande inn litt grønn pesto.







Fremgangsmåte:

  1. Del alle grønnsakene i ganske store biter, for eksempel skal gulrøttene være i store kuber (se bilde ovenfor). Finn fram en dyp langpanne eller ildfastform. Ha i alle grønnsakene bortsett fra tomatene. Hell over ca 1-2 ss olivenolje og rikelig med Maldon salt og bland godt.
  2. Stek grønnsakene i ovn på 190 grader i 25-30 min. Etter at det har gått 10 min skal tomatene legges i. Jeg steker grønnsakene godt og tar de ut rett før de blir svidd,  - men dette er en smak sak...


I dag spiste vi det sammen med marinert skinkebiff og ovnsbakte poteter med aioli til. Jeg brukte små amandine poteter som jeg gned inn med olivenolje, timian og flaksalt og bakte i ovnen i 40 min. Aioli kan kjøpes ferdig eller lages fra bunnen av. Men idag brukte jeg en jukse-variant: Blandet majones med 1 fedd presset hvitløk, litt sitronsaft, litt lett rømme og nykvernet pepper. Godt!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Høres godt ut, og skal prøves i en eller annen variant. Men - 2 fedd hvitløk? Det blir jo så godt! Jeg ville bakt en hel en, jeg, men så er jeg usannsynlig skrekkelig glad i alt som heter løk, da :-)

Julie sa...

For en spennende blogg, skal prøve denne oppskriften i dag :-)

Anonym sa...

Den var på menyen vår i kveld, og var kjempegod :D