torsdag 11. februar 2010

God søndagsmiddag: Indrefilet av svin med bacon




Dette er min samboers spesialitet og noe av det beste jeg vet!
Indrefilet av svin surret i bacon eller en god skinke, servert med store potetbåter til og en knallgod kremet saus med sopp og løk. Brokkoli som tilbehør hører også med. Perfekt som middag i helgen!


Sopp, løk og fløte. Mmm...

Dette måltidet er den første retten min kjære lagde til meg. Så klart den har en spesiell plass hos meg, og heldigvis har han laget det mange ganger igjen...

 
Til 2

Ingredienser:
  • Indrefilet av svin, ca 400 g
  • 6 skiver bacon (til å dekke hele svinefileten)
  • 8 store poteter
  • 1 ts paprikakrydder
  • olivenolje
  • 1 ss smør
  • 1 løk - i grove skiver
  • 1 håndfull fersk sopp, delt i to
  • 1 fløtebeger
  • Litt soyasaus (ca 1 ss)
  • Salt, pepper
  • 1 brokkoli
Fremgangsmåte:
  1. (Ovn ca 220 grader)
    Skrubb potetene. Del dem i store båter, på langs. Ha de over i en plastbolle sammen med litt olivenolje, salt, pepper og paprikapulver (og evt andre urter du måtte ønske å ha i). Bland det sammen. Legg potetene med skinnsiden ned på et stekebrett dekket med folie eller bakepapir. Sett inn i varm ovn på 220 grader. De skal stå i mellom 30-40 min.
  2. Renskjær svinefileten for fett og sener, og tørk den på et kjøkkenpapir. Gni den inn med litt salt og pepper. Rull deretter baconskiver overlappende rundt fileten.  Brun svinet i en varm stekepanne til baconet er gyllent på alle sider.
  3. Sett i et steketermometer i svinefileten og legg den i ovnen (sammen med potetene). Stek til kjernetemperaturen er rett under 80 grader. (For medium kan du ta det ut v 70 grader).  Gjøres det i denne rekkefølgen, bør svin og poteter være ferdig omtrent samtidig. Husk å la svinet få hvile rundt 10 min før servering.
  4. Kok brokkoli i lettsaltet vann i en kjele. 
  5. Surr løk og sopp i smør i en stekepanne på middels varme. Ta det så ut og ha i en kvarting med fløte i pannen. Kok den opp, tilsett salt, pepper og soyasaus. Legg sopp og løk tilbake og la det putre ett minutts tid.
Et glass rødvin hører med til så god mat, synes jeg:)

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hei her har du et tips som er populært hos oss - vi bruker 1-2 ss cognac istedenfor soyasaus i sausen. Vi bruker også erstatte baconet rundt med et fyll av ost(osteskive) og sprøstekt skinkeskive, noe som er også er godt.

Monica sa...

Det skal jeg prøve neste gang! :)

Helena sa...

Ååå det så fantastisk godt ut! Mange som kan lage mat hos deg -for en flink samboer du har også:)

Anonym sa...

Oppskriften på indrefilet med bacon og ovnsbakte poteter var helt nydelig!!!Alle i familien var veldig fornøyde:-)))

Sondreogstine sa...

Heisann!
Takk for suveren oppskrift :) sitter her stappmett med et glass rødvin og nyter en tirsdagskveld med min kjære!

Neste gang skal vi teste din biff stroganoff :)

Ha en fin kveld!

Mvh Sondre og Stine

Monica sa...

Jeg blir så glad av å lese de hyggelige kommentarene deres. Tusen takk :-D

Jenny sa...

Ble en kjempesuksess her også :D Takk for god oppskrift!

Anonym sa...

Denne oppskriften må jeg bare prøve! :) Et par spørsmål: skal kjøttet ligge oppi med potetene, med aluminiumsfolien over? Hvor mye tid bør det være igjen før potetene er ferdig før man legger i kjøttet?

Monica sa...

Vi pleier å ha potetene på et stekebett og holde av litt plass til svinetfileten så den også kan legges der (har ikke noe folie over). Lar potetene få steke sånn omtrent 15 min alene først. Men her kommer det jo an på hvor stor svinefilet du har og hvor hardt den stekes i panna. Anbefaler å bruke steketermometer på kjøttet.
Hilsen Monica

Veronique sa...

I kveld har jeg prøvd denne maten, og det var kjempe godt :) Jeg gjorde som anonym: cognac istedenfor soya :)

Anonym sa...

Takk for herlig oppskrift, konen va veldig fornøyd med middagen!;)

Monica sa...

Hyggelig å høre:)

Unknown sa...

Denne retten er kjempefin og fylle med smøroster. Del svinefileten nesten i 2 deler og fyll i den osten du måtte ønske.
Det er også digg og surre tynne spekeskinke skiver rundt i stedet for bacon,men smak og behag.
Kjempeflott side det her Monica
Mvh Tom Roger i Ringsaker Honning

http://honningbiene.blogspot.no/

Anonym sa...

80°C?! Det må da bli bra tørt!

Monica sa...

Det er vel en smaksak, men vil du ha kjøttet medium stekt så kan det taes ut ved rundt 70 grader.
Akkurat svinekjøtt liker vi litt bedre stekt her.
Monica