søndag 28. februar 2010

Min beste salatdressing: Vinaigrette

Sauce vinaigrette er den beste salatdressingen jeg vet om! Den gjør at enkle salatblader smaker nydelig.

Dette er den klassiske varianten, men dressingen kan varieres i det uendelige. Man kan tilsette litt sitron eller honning, eventuelt bytte ut estragon med dill eller basilikum for eks.


Til en grønn salat (som tilbehør) til 2-3 personer.

Ingredienser:
  • 1 ss hvitvinseddik
  • 1 ts fransk sennep (Dijon med sennepskorn blir best)
  • 1 lite fedd presset hvitløk
  • 1/2 ts knust tørket estragon
  • litt salt
  • 5 ss olje
  • bittelitt majones




Jeg bruker min shaker fra Jamie Oliver som er super:

Her skal det ristes så bruk noe som er helt tett. Et jevningsbeger, oppbevaringsboks, en liten flaske eller lignende kan gjøre samme nytten.

Fremgangsmåte:
  1. Bland alle ingrediensene sammen unntatt oljen, og rist godt.
  2. Ha i oljen litt etter litt, mens du rister hele tiden.
  3. Hemmeligheten til å få en kremete konsistens lærte jeg i Franrkike. Nemlig å tilsette ørlittegrann majones helt tilslutt.


Synes du dressingen blir for sterk kan du blande inn litt vann også.

Denne dressingen er rask å lage, men når jeg først er i gang så lager jeg like gjerne en stor porsjon som jeg har over på en flaske som oppbevares i kjøleskapet.

Ingen kommentarer: