mandag 1. mars 2010

Cannelloni fra Provence


I dag kommer en oppskrift på helt nydelige cannelloni.



Lag disse en dag du har god tid og lyst til å kose deg på kjøkkenet en stund. Litt "kutte"jobb er det, men det er det verdt!

Jeg digger cannelloni. Så klart er det også godt med den klassiske versjonen med bolognese, men denne alternative versjonen med kylling, sopp og grønnsaker er virkelig verdt å prøve. Her kjenner jeg igjen den genuine smaken av det sør-franske kjøkkenet som jeg er så glad i!


Det skal være litt tørket steinsopp i. Det gjør en stor forskjell. Tørket steinsopp er en super ingrediens som jeg alltid har i kjøkkenskapet. Det gir vanvittig mye smak, så bare et par stykker trengsr.

Server cannelloni gjerne med en frisk salat med vinaigrette.

Ingredienser:
  • Cannellonirør - 3-5 stk per pers
Fyll til ca 12 cannellonni:
  • 1/2 grillet kylling i små biter
  • 1/2 gul løk
  • 2 gulerøtter
  • 1/4 squash
  • 6 ferske sopp
  • Et par tørkede steinsopp
  • 1 dl hvitvin
  • 2 håndfuller revet parmesan ost
  • Salt, pepper, provencekrydder/timian
Saus:
  • 1 boks hermetiske tomater
  • Oliven olje
  • Hvitløk
  • Basilikum (fersk eller tørket)
  • Bittelitt sukker
  • Salt, pepper

Fremgangsmåte:
I ildfast form. Stekeovn på 200 grader
  1. Legg først et par tørkede steinsopp i bløt i litt lunkent vann.
  2. Skjær opp alle de andre ingrediensene til fyllet. Alt skal være i små terninger så det blir lett å fylle cannellonirørene. Hakk opp steinsoppen etter at den har fått ligge ca 10 min, veldig smått. Spar på vannet det har ligget i.
  3. Kok cannellonirørene i rikelig med lettsaltet vann. Les på pakken hvor lenge de skal koke. (Ikke kok for lenge. Heller for lite). Hell av vannet og skyll rørene i kaldt vann.
  4. Varm olje i en stekepanne over middels varme. Fres alle grønnsakene til de blir myke. Tilsett kyllingbitene og krydderet og rør godt.  Ha i det avrente vannet som steinsoppen lå i, og hvitvinen. La det få dampe i ca 5 min til du har en litt løs masse. Hell stekepanneblandingen over i en bolle, og bland inn halvparten av parmesanosten. La det avkjøle seg litt.
  5. Lag en rask tomatsaus ved å koke en boks hermetiske tomater i ca 10 min, sammen med olivenolje, hakket hvitløk og litt krydder. Tilsett ørlittegrann sukker for å få en litt rundere smak.
  6. Fyll cannellonnirørene med grønnsak-og kyllingblandingen. Legg de over i en smurt ildfast form, tett i tett. Hell over tomatsausen og resten av parmesanosten over. Bak i ovnen på ca 200 grader i 10-15 min.
  7.  

3 kommentarer:

Trine ;) sa...

Mmmm, dette ser godt ut!

Trine ;)

pepperkverna sa...

Hei Monica,

Så flott at du la igjen kommentar hos meg. så fant jeg deg. MATen er akkurat etter mitt hjerte! LInker til deg jeg, håper et er greit?

Hvor i Frankrike holdt du til?

Hege

Monica sa...

Tusen takk for koselige tilbakemedlinger, er jo litt ny i matbloggings-gamet.

Bare å legge seg til som følger. Jeg har bodd i Lyon, og ellers oppholdt meg i Provence (mest Nice og Marseille) annenhver helg i noen år av mitt liv...