søndag 11. mai 2014

Innbakte pølser

I dag gir jeg deg oppskriften på veldig gode innbakte pølser. Disse løfter de vanlige pølsene til nye høyder. Noe å tenke på til 17.mai?


 
Jeg serverte disse da vi hadde en gjeng på middag som del av en buffet. De var egentlig mest myntet på barna, men de voksne sørget for å hive seg over fatet og sikre seg pølser i rasende fart. En klar vinner på buffeten og ikke en eneste pølse var igjen.


Gjett om du blir populær hvis du serverer disse i en barnebursdag!? Perfekt ellers på konfirmasjonsbuffeten, til koldtbord og ikke minst nå på den kommende nasjonaldagen.




Dette blir på et vis som ferdige pølser i brød. Kjempe gode å dyppe i ketsjup. Pølsebrødene er lette å lage og deigen usedvanlig god å jobbe med.


Har du forresten sett at årets matblogger skal kåres? Jeg synes det er så bra at det kommer en egen norsk matblogger pris! Det finnes jo uendelig mange inspirerende matblogger der ute.
Dette står Mathallen og Godt.no for, og her er link. Nå skal bloggene nomineres. Jeg oppfordrer alle til å nominere blogger man følger  og liker du bloggen min så blir jeg kjempeglad for en nominasjon så klart.
Selv skal jeg nominere et par jeg følger jevnlig. Og akkurat denne pølseoppskriften fant jeg på matbloggen til Chocolana som jeg er innom jevnt og trutt. 



Ingredienser:
(16 pølser)
  • 16 grillpølser (rå)
  • 25 g gjær
  • 3 dl melk
  • 50 g smør
  • 1/2 ts salt
  • 1-2 ts sukker
  • 400 g hvetemel
  • 1 sammenvispet egg til pensling
Fremgangsmåte:
  1. Smuldre gjæren i en bakebolle.  Jeg brukte bollen til min Kitchen Aid. Varm opp melken sammen med smøret i en liten kjele. Melken skal kun bli lunken. (Det gjør ikke noe om smøret ikke smelter helt, det vil smelte ved elting.) Bland et inn i gjæren og rør til den er oppløst.
  2. Tilsett resten av ingrediensene, og elt til du har en fin og smidig deig, ca 8 minutter.
  3. Dekk bollen med plast. og la deigen heve i 30-40 minutter.
  4. Ha deigen over på et bakeunderlag. Del deigen i 16 emner, som du først triller til boller, og så til lange, tynne pølser.
  5. Snurr en deigpølse rundt hver grillpølse og legg på bakepapirkledte stekebrett (2 brett).
  6. La pølsene etterheve i ca 20 minutter.
  7. Sett stekeovnen på 240 grader. Pensle pølsene, og stek midt i ovnen i ca 10 minutter, eller til de er pent gyllenbrune.
Avkjøl litt før servering.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg får begynne med å si at jeg er på ingen måte noen kokk. Dette er vel det første jeg har brukt mel i siden ungdomskolen.
Fulgte oppskriften til punkt og prikke, og jeg syns deigen var utrolig seig da jeg satte den til heving. Lot den stå i 40 minutter og den var fortsatt like seig. Så tok jeg den på ett bakepapir og da fløt den utover så mye at jeg fikk det travelt med å redde både kaffetrakter og oppvaskmaskin.. Prøvde å blande i mer mel etter at den hadde hevet ferdig, men det ble bare klumpete og fælt. Det så også ut som det var ganske lite når jeg var ferdig, så jeg lurer på om kanskje mengden i oppskriften kan være feil? Til info brukte jeg en halv terning med fersk gjær (25gram) da det ikke sto noe om tør/fersk. Håper på positivt svar så jeg kanskje får til dette en dag :-)

Anonym sa...

Hei hei, nettop prøvd oppskrifta jeg også. Deigen ble alt for rennende, så spredde på med mere mel. Da ble den helt topp...( har pølsene i ovnen nå��)

Unknown sa...

flott blogg, liker denne bloggen

besøk meg her tilbudsvarer.blogspot.com

Tine Kristin sa...

Testet, og deigen ser så bra ut så 👍
Nå måler jeg aldri opp mel da, bare har i til den føles passe 😊

Anonym sa...

jeg laga disse med min straks 2år gamle datter. flott deig og så enkelt og kjevle ut. Jeg bare halverte oppskriften og lagde 9stk. Jeg måtte ha i mer mel men det er jo sånn at man selv må regulere litt på vann/mel i oppskrifter, min ble jo like klissete/rennete først som de over sa. Takk for oppskrift :-)

Anonym sa...

Det stod 25 gram gjær i oppskriften også stod det at den skulle smuldres opp..

Anonym sa...

Takk for oppskrift. SKjønner ikke hva de andre som kommenterte har gjort, for deigen ble knall!

Kan ha noe med og gjøre at jeg hevet deigen på varmekablene, og etterhevet de på varmekabler også ;)

Anonym sa...

Fin oppskrift :-) Ble akkurat som på bildet

Anonym sa...

Har laget denne flere ganger nå. Kjempebra hver gang :-)

Anonym sa...

Kjempegod oppskrift! Ble luftige og gode, og var topp også etter frysing.