torsdag 8. desember 2011

Oreokuler

Har du smakt Oreokake så skjønner du sikkert at disse er vel verdt å prøve!?



I det siste har mange spurt meg om hva jeg baker til jul og om jeg har noen gode oppskrifter på lager. Men nå har det seg faktisk sånn at julekaker ikke er helt min greie. Det hender at jeg lager krumkaker av ren nostalgi, og av og til en porsjon brune pinner (som jeg har lagt ut oppskrift på før HER). Jeg er nok rett og slett mer glad i gjærbakst enn tørre kaker, så jeg baker heller en julekake eller en engelsk fruktkake i førjulstiden.

Noe søtt bør man allikevel ha til den store gaveutdelingen på julekvelden, spesielt nå som vi skal feire hjemme i nytt hus.  De siste dagene har jeg hatt behov for å fylle tida med noen rolige, uanstrengende hjemmeaktiviteter. Vi venter jo så veldig på verdens beste julegave, nemlig et nytt familiemedlem som (etter planen) skal ankomme verden nå rett før jul. Og med en usedvanlig irriterende sugarcraving som gravid så har dette ført til en ny hobby for min del: nemlig å lage julekonfekt. Jeg har surfet nettsider og plukket ut oppskrifter, justert og testet, og endt opp med noen favoritter - som nok må lages hvert år framover. 

Her er en av de jeg har falt for; nemlig oreokuler. Kjempe gode og mektige med mykt fyll inni. Dessuten super lette å lage. Oppskriften fant jeg på Det Søte Liv. Jeg justerte litt på utformingen men ellers er den temmelig lik den som ligger der.

De syv slagene er som sagt ikke noe for meg, men akkurat denne julen kan det hende det blir syv slag konfekt i stedet! Det spørs bare hvor lang ventetiden blir...

Ingredienser
Til ca 30-35 kuler (avhengig av størrelse): 
  • 1 pakke oreokjeks (16 stk)
  • 200 gram naturell kremost, f.eks. Philadelphia
  • 100 - 150 g mørk kokesjokolade
  • 50 g hvit sjokolade
  • evt litt Delfiafett

Fremgangsmåte:

  1. Knus kjeksene i en food processor eller blender til kjeksen er pulverisert. (Hele kjeksen, med det hvite fyllet). Rør inn kremosten. Det kan være litt tungt, så begynn med å mose det sammen med en gaffel, og gå så over til en tresleiv for å få en glatt røre. Sett i kjøleskap 5-10 min.
  2. Rull til små runde (eller avlange) kuler, ca 25-30 stk. Det kan bli litt klissete så skyll hendene i vann regelmessig (eller bruk engangshansker). Sett kulene på et brett dekket med bakepapir. Settes så til avkjøling i kjøleskap eller fryseren i minimum 1 time (til de har stivnet).
  3. Smelt mørk sjokolade over vannbad, gjerne sammen med 1 ts delfia/kokosfett. Dypp kulene i sjokoladen, og legg de over på et brett med bakepapir en etter en . Smelt hvitsjokolade over vannbad, men la den mørke sjokoladen få stivne før du ringler over den hvite sjokoladen. Det letteste er å ha den hvite sjokoladen i en plastpose, og lage et bittelite hull i en ende for å få en tynn stråle å dekorere kulene med. Alternativt kan du ha kulene i konfektformer og drysse på strøssel (i stedet for å pynte med hvit sjokolade). Oppebevar Oreokulene i tett boks på et kjølig sted helt til de skal spises! 

42 kommentarer:

Tove `blogg verden sa...

NAMM :D Elsker oreo, så disse må være perfekte for meg ;) Hvordan oppevarer du dem?
Klem Tove

Tove `blogg verden sa...

Så at de skal oppevares kjølig ;) Vet du hvor lang holdbarheten er?

Monica sa...

Takk for tilbakemeldingene:)
Kulene bør oppbevares i kjøleskapet (eller kaldt rom) helt frem til de skal spises. Står de lenge framme kan de bli litt klissete. Det var første gang jeg lagde disse, men de skal ha lang holdbarhet, og jeg tipper i hvertfall 2-3 uker.

Kine - jeg brukte vanlig hvit kokesjokolade, fra Freia, men du kan fint bruke andre merker i stedet:)

Monica sa...

Så gøy, Magne! Takk for det:)

Vinglepetter sa...

Åååå.dett så jammen meg godt ut!Utrolig fin side du har!Denne kommer jeg til å besøke ofte!

Annika Arnesdatter sa...

De skal jeg lage på søndag, lekker oppskrift! :)

Anonym sa...

kan man bruke hjemmelaga oreokjeks?

Anonym sa...

Når du knuser kjeksene, har du tatt ut kremen i midten først eller er den med??

Britt

Monica sa...

Jeg har ikke prøvd med hjemmelagde kjeks selv, så det tør jeg ikke svare på, men vil vel tro at bør gå bra.
Britt - jeg knuser kjeksene som de er. Kremen i midten skal være med den.
Monica:)

Anette sa...

Måtte rett på butikken og handle ingredienser. Så nå står di til avkjøling :) GLEDER meg til og smake, de ser jo såå lekre ut.. takk for oppskrift :)

Anonym sa...

Nå har jeg printet ut oppskriften, stikker i butikken. Den hørtes veldig god ut, jeg er også så glad i Oreokjeks. Hilsen Greta

Lykke sa...

Oj oj oj, disse må jeg prøve. Takk for oppskrift :)

Unknown sa...

Genialt. Fant denne og stakk me en gang på butikken og handlet, nå ligger kulene i kjøleskapet og i måråen tidlig skal d sjokolade på. gleder meg :D fyllet var iallefall himmelsk. Tusen takk :D

Hanne sa...

Mmmmmh.. Oreokake er min favoritt, så denne skal du ikke se bort ifra at jeg tester :) takk for tips! (Forresten helt enig med deg angående julekaker vs gjærbakst)

Anonym sa...

Mmm!
Denne tror jeg nok at jeg må prøve.. Her kom den lille til verden i oktober, så ting tar litt lenger tid enn vanlig. Men oreokonfekt og mintpletter tror jeg nok jeg må få laga! Takk for oppskrift!

logic sa...

Hei!
Disse så skikkelig gode ut, og argumentet ditt i starten om vi som har spist Oreokake før stemmer jo perfekt! :D
Har du en oppskrift på en oreokake også? Jeg har eksperimentert litt før, men ender alltid opp med en "suppete" konsistens.

Anonym sa...

Herlig! Denne tar jeg med i år. Vi liker ikke de tradisjonelle noe særlig, pepperkaker og mor monsen max. Engelsk julekake som dynkes og chocolate chip cookies (den originale som tar litt tid) lager vi også. Gleder meg til å prøve denne!

Monica sa...

Veldig koselig at så mange har tatt turen innom og tatt seg tid til å legge igjen kommentarer:)

Logic - Oreokakeoppskrift som jeg er fornøyd med har jeg lagt ut tidligere og den finner du her:
http://monicasoppskrifter.blogspot.com/2011/04/oreokake.html

Ingelin Hagevik sa...

Heisann.
Disse er kjempegode. Men om jeg får komme med et lite tips, så kutt mesteparten av osten.Jeg har laget disse noen ganger, men syns de blir skikkelig bløte når de står fremme i 10 minutter, og til els kvalmende.
Jeg lagde de med bare noen spiseskjeer med ost. Tok en og en til alt var blandet godt nok til at det hang sammen. Du har fortsatt samme smaken, men fastere kuler som holder seg bedre etter 10 min på et serveringsfat ;)

Malin pia sa...

Hei!! Tusen takk for godt tips til julesnacks!! De ble akkurat passe mektige og søte - men et lite tips fra meg ; bruk engangshansker når du lager til kulene, da blir man ikke klissete, og kulene var lettere å få til....

Victoria Mikalsen sa...

Åj så flotte!! Disse må jeg lage ;)

Anonym sa...

Hvor mange konfektbiter år du av en oppskrift som dette? :)

Anonym sa...

mmm, dette hørtes kjempegodt ut. Julekakene er ikke favoritten i dette huset heller, men nå skal det jammen prøves noe nytt:)

Lene sa...

Ååh.. Nå skal jeg på butikken! De så utrolig gode ut! *nam*
Takk for tipset! :)

Monica sa...

Dette ga meg ca 35 kuler. Har lagt det til i oppskriften nå:)

Malin Pia - så smart å bruke engangshansker! Det skal jeg prøve på neste sjokoladekonfektslag som skal lages og trilles. Oppskrift kommer (hvis de blir så gode som jeg husker).

Anonym sa...

Super god oppskrift, da blei skikkelig smakfull konfekt, også så lett å lage! :D
Disse komme eg til å lage fleire gonga :)

Anonym sa...

Man skal bruke det hvite inni oreo kjeksene sant?

Monica sa...

Det hvite fyllet skal med, ja. Har prøvd å forklare det bedre i oppskriften nå flere har spurt om det samme:)

Mona sa...

Herlig gode, men lagde de med kun 100 gr ost 2 gang. Det ble en bedre smak ikke så mye ostesmak. Koser meg med gode ideer fra deg Monica. Takke Takk

Anonym sa...

Har laget dem i dag sammen med sønnen på 10 :) Vi kom frem til at det var lurt å ha kakaopulver på hendene når vi trillet ut kulene. Lite søl og mye enklere. Takk for en super oppskrift!

Nina sa...

Hei! Måtte prøve disse, Oreokake er jo bare mmmmmm... :-) Engangshansker var genialt til trilling av kuler, anbefales. Jeg dobla oppskrifta, og brukte da nesten tre og en halv pakke kjeks, før jeg syns det ble fast nok, så sikkert lurt å ta litt og litt ost, som det ble nevnt over her. For å få litt mer syrlig spitz på, så brukte jeg saft fra en halv lime også :-) Gleder meg til disse (offisielt) kommer på bordet ;-)

Anonym sa...

Kan osten blandes sammen med kjeksen i blenderen?

Monica sa...

Hei. Jeg anbefaler å røre inn osten for hånd, ellers kan du risikere å få litt for flytende konsistens.
/Monica

Korsnesa sa...

Har linket til din hjemmeside idag, og lagt ut oppskriften :) Takk for en helt RÅ konfekt :)

Anita sa...

Har laget både disse, mint-kulene og seigmenn fra bloggen din og er kjempefornøyd med resultatet. Takk for flotte oppskrifter og veiledning. :o)

God jul!

Anonym sa...

ÅHERREGUD nam! Jeg må prøve å lage!

Anonym sa...

Har laget disse nå, håper de smaker :)
Det ble et lite kliss, lurte derfor på hvordan du dyppet dem i den mørke skjokoladen? :)GOD JUL

Anonym sa...

Lagde disse til jul(uten hvit sjokolade til pynt. Veldig gode og har fått masse skryt. Lett å lage var de også :) Kommer til å lage disse mange ganger til, takk for oppskrift :)

Sunniva sa...

Dette var en kjempebra oppskrift! Kulene ble utrolig gode og ikke minst fine:) jeg lagde de som julegaver til litt nyere venner som en liten koselig oppmerksomhet, og de ble veldig populære og oppskriften ble ofte etterspurt, så takk for at du deler dine beste oppskrifter :)

Monica sa...

Takk for koselige kommentarer. Så hyggelig å høre at de falt i smak:)

Tone's dager sa...

Disse skal lages!
TAkk for tips :)

mvh Tone

Tone's dager sa...

Disse skal lages, takk for tips :)

mvh Tone :)