lørdag 17. mai 2014

Browniekake med pistasjnøtter og mascarponekrem

Her er årets 17.mai kake!

Men husk at denne kan lages til andre anledninger og da! Denne browniekaken er nemlig svært etterspurt hjemme hos oss. Jeg vet ikke hvor mange ganger venninner og familie har spurt om jeg kan bake denne kaken når jeg skal ha med.



Det er noe med den gode halvstekte browniebunnen kombinert med ostekrem og bær. En helt fabelaktig match.
Mascarponekrem er noe av det beste jeg vet som glasur. Jeg synes ofte smørkremer kan blit for tungt. Denne her er helt etter min gane.

Her pyntet til dåpen til skjønne Emma
 
Siden det er 17.mai ble pynten deretter. Vanligvis bruker jeg også bringebær og rips (i tillegg til blåbær og jordbær) og legger over kaken tett i tett. Det er godt å ha pistasjnøtter rundt kanten også (men i dag hadde jeg ikke kjøpt inn til det).



Jeg bakte denne i dag. Synes du det virker ambisiøst å bake på selve 17.mai, sa du? Vel, avhenger vel litt av programmet man har for dagen. Jeg bakte bunnen da jeg sto opp. Brukte kanskje et kvarter på røra og så stekte den mens vi spiste en lang, god frokost sammen med en bestefar på besøk.

Etter et svært godt grillmåltid løp alle barna rundt i hagen og lekte i det strålende været. Da benyttet jeg anledningen til å blande ostekremen og pynte kaken. Så fikk den stå kaldt mens kaffen kokte og bordet dekkes på nytt. (Men det går helt fint å lage den på forhånd altså).

 
Virkelig på tide at oppskriften kommer på bloggen gitt! Denne kan jeg varmt anbefale. Og min svoger kaller den faktisk verdens beste kake!


Lurte du forresten på om jeg er en skikkelig superblogger som skriver på selveste 17.mai? Jeg skal nok glatt innrømme at dette innlegget er forhåndskrevet. Det finnes nemlig en magisk knapp som heter "planlegg innlegg" fram i tid, så nesten det eneste jeg har gjort i dag er å laste opp bildene.
 
Fortsatt god 17.mai folkens!
 








Ingredienser:
  • 200 g smør
  • 200 g kokesjokolade (70%)
  • 4 egg
  • 4 dl sukker
  • 2 ts vaniljesukker
  • 2 ts bakepulver
  • 3 dl hvetemel
  • 1 dl hakkede pistasjnøtter
Mascarponekrem:
  • 500 g mascarpone (2 pk)
  • 2 ts sitronsaft
  • 1 dl melis
  • 1 vaniljestang
Pynt:
  • Blandede friske bær (Til kaken på bildet har jeg brukt 1 kurv jordbær og 1 blåbærboks)
  • 1 dl hakkede pistasjnøtter
 


Fremgangsmåte:
  1. Smelt smøret. Ta kjelen av platen og tilsett oppdelt sjokolade. La sjokoladen smelte i det varme smøret og rør blandingen jevn. (Eller smelt i micro på laveste varme)
  2. Visp egg og sukker litt (du trenger ikke piske eggedosis, jeg gjorde det for hånd). Tilsett sjokoladeblandingen. Bland sammen de tørre ingrediensene og rør i til en jevn deig. Vend i hakkede pistasjnøtter til slutt.
  3. Ha deigen i en rund form (26 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken midt i ovnen ved 170°C i 30-35 min (kaken skal fortsatt være litt rå i midten). Avkjøl kaken et par timer til den er helt kald. Ta den så ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat.
  4. Til kremen piskes mascarponeosten sammen med melis, sitronsaft og frø fra vaniljestangen. Gjør det for hånd. Du må kanskje ta i litt. Smør kremen over kaken.
  5. Fest eventuelt hakkede pistasjnøtter langsmed kanten av kaken og pynt toppen med masse, masse friske bær.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Monica!

Jeg skulle gjerne kontaktet deg per mail ang et prosjekt, men finner ikke mailadressen din her på bloggen. Kunne du sendt meg en mail på mim@gambit.no så kan vi ta det derfra?

Mvh
Mim

Anonym sa...

Hei, bruker varmluft el over/under varme? Tusen takk for at du deler dine fantastiske oppskrifter med alle.
Anette

Monica sa...

Til steking av kaker bruker jeg varmluft med undervarme.
Monica