onsdag 24. mars 2010

Guros kyllingpesto med hvitløksånde

Pasta baby!

Jeg digger pasta og synes det er supert å få tak i nye oppskrifter. Denne stammer fra min kollega Guro. En rask og god pastarett med nydelig, mild pestosmak.  Det skal egentlig være minimais i oppskriften, men jeg byttet det ut med brokkoli. I tillegg fant jeg noen cherrytomater i kjøleskapet som jeg la på toppen! Do as you like:)

Til 2 personer (f.eks. en onkel og en tante)


Ingredienser:
  • 2 kyllingfileter
  • 3 fedd hvitløk
  • 1 liten rød paprika
  • 1/2 brokkoli (evt noen minimais)
  • 3 ss pesto (gjerne fra Barilla)
  • 1 dl matfløte
  • 1 dl lettmelk
  • 3 ss pinjekjerner
  • 4-5 cherrytomater
  • 1 håndfull parmesan ost
  • Salt, pepper, olje 

  •  Fremgangsmåte:
    1. Skjær kyllingfiletene i biter og krydre dem med salt og pepper. Ha litt olje i en stekepanne og stek kyllingbitene til de er akkurat gjennomstekt. Finhakk hvitløken og la den få surre litt sammen med kyllingbitene. 
    2. Ha i pesto, matfløte og lettmelk i panna, rør rundt og tilsett litt salt og nykvernet pepper. La det småkoke i pannen i 5-7 minutter. Legg i noen paprikabiter helt på slutten.
    3. Kok pasta al dente. Mot slutten av koketiden har du i små brokkolibuketter. Rist pinjekjernene i ovn eller en tørr panne. Følg med; de skal bli såvidt gyldne. Server sausen over pasta. Dryss godt med pinjekjerner over og ha noen delte cherry tomater pluss litt parmesan-ost på toppen. 

    Guro anbefaler for øvrig en middagslur etterpå, for det er litt mektig!

    Ingen kommentarer: