mandag 8. mars 2010

Tartiflette


Populær potetrett fra de franske alper. Røft og rustikk!
En tradisjonell rett som smaker aller best på vinteren. Fin rett å smelle sammen en kveld man er på hytta og er skrubbsulten. Lett og lage; alt skal i en form.

Vi spiser det med grønn salat med vinaigrette og godt brød til. Gjerne et rustikk brød.  Dette brødet "Pain des alpes" som man får på  United Bakeries, passer helt perfekt.

Hvitvinen skal egentlig være Apremont fra Savoie, men nå som jeg bor i Norge bruker jeg bare en annen hvitvin som er lett og tørr. Reblochon ost man ha for å få den autentiske smaken, men jeg fant det på nærmeste Meny. Dette er kraftig kost og smaker godt etter en skitur, - eller trilletur, for min del...:)


Til 4 pers
Ingredienser:
  • 2 ss smør
  • 1 kg poteter
  • 1 gul løk
  • 200 g bacon
  • 1 fedd hvitløk
  • 1,5 dl hvitvin
  • 2 ss crème fraiche
  • 1/2 reblochon ost (eller litt mer)
 Tilbehør: brød og en grønn salat med vinaigrette.

Fremgangsmåte:
Sett ovnen på 220 grader

  1. Grovhakk løk og finhakk hvitløken. Del baconet i ganske fine strimler. Smelt smør i en stor gryte og stek løk og baconet lett i circa fem minutter. I mens skreller du  potetene og deler dem i middels store biter. Ha de så over i gryta sammen med hvitløken og la det frese med i et par minutter. Hell over hvitvin og ha i salt og pepper. Rør godt og la alt koke i omtrent et kvarter. Rør i crème fraiche tilslutt.
  2. Smør en ildfast form og hell i innholdet over fra gryta. Del reblochon osten i to på langs, og legg den på toppen av formen.
  3. Sett formen i oven på 220 grader i 25 min. Etter 10 min kan temperaturen skrus ned til 200 grader (kommer litt an på ovnen din). La formen få hvile i rundt 10 min før den serveres.

Her skal det kun være ett passe stort stykke per person. Anbefales virkelig at man spiser det sammen med en stor porsjon grønn salat, for dette er mektig mat!

4 kommentarer:

Heidi sa...

Spennende blogg. Ser ut som noe for meg å følge med på:) Jeg legger deg til på min blogg under "blogger jeg liker å følge med på". Håper det er greit?! http://middaghosdolbakken.blogspot.com
Heidi

Kjersti til hverdags sa...

Den så veldig god ut Monica, gleder meg til å se dere onsdag!

Tove `blogg verden sa...

så masse spennende du har å vise frem : )
Har en ting til deg på bloggen min om du stikker innom : )
Klem Tove

Unknown sa...

Detta låter ju helt fantastiskt gott ut :-) Detta blir en av retterna på hytta i helgen ...
Mvh Hillevi