fredag 26. februar 2010

Salmalaks i kremet saus

Her kommer en av mine favorittoppskrifter på laks!



Salmalaks er vel en av de beste norske råvarene jeg vet om. Jeg elsker å skjære den opp i tynne skiver og spise den som den er, gjerne med litt asiatisk ponzusaus til. Får nesten frysninger når jeg skal skjære den opp, så fin som den er.


Også er det denne middagen her da; stekt salmalaks i en kjempegod saus. En av våre klare favoritter i hverdagen. Jeg har allerede videreformidlet oppskriften til veldig mange venner som sier de har begynt å lagge dette jevnlig.
Krever ikke så mange ingrediensene heller:



Dette går fort å lage. Begynn gjerne med å sette over poteter siden resten er gjort på en-to-tre! Man kan bruke all slags laks her, men jeg foretrekker Salma. Det er virkelig en knallbra råvare, og den er dessuten enkel og håndtere. 

Sausen blir helt nydelig og ganske så mektig. Jeg synes derfor at det går fint å bruke lettvarianten av crème fraîche her.

Uansett er dette en innertier for å få i seg et godt fiskemåltid.

Ingredienser:
Til 2 voksne + 2 små barn:
  • ca 500 g salmalaks 
  • 1 beger crème fraîche (gjerne lett)
  • 3-4 ss soyasaus (helst Kikkoman)
  • sitronsaft - 1-2 skvis
  • Matolje
  • 1 ss vann
  • Salt og pepper

Tilbehør: kokte poteter og grønnsaker

Fremgangsmåte:

 

  1. Skjær laksen i ganske store biter. Ha litt olje i en stekepanne, og brun laksestykkene fort på hver side på relativ høy varme. Ta de ut av pannen.
  2. Ha crème fraîche i stekepannen. Tilsett soyasaus, en skvett vann, en skvis  sitronsaft, salt og pepper. La det putre på lav varme i et par minutter. Smak til og juster med eventuelt mer krydder eller soyasaus.
  3. Legg laksebitene tilbake i pannen og vend dem forsiktig inn i sausen.
Spis med kokte amandine poteter og grønnsaker til. Jeg liker best å ha aspargestopper, sukkererter og/eller brokkoli til. Koker dette i lettsaltet vann, og har på en liten smørklatt og et dryss havsalt tilslutt.

Velbekomme!


PS. Her finner du et par andre lakseoppskrifter. Alle er veldig gode!

Pasta med laks, erter og asparges
Asiatisk laks
Laks i grønn curry
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Monica,
Jeg får vann i munnen når jeg ser på bloggen din.
Mange herlige oppskrifter.
Jeg vil at du skal bytte ut gourmet-torsk med uerfilet.
MMMM snadder.

Hilsen mons matglad