onsdag 24. februar 2010

Familiens Pølserisotto

 
Dette er en oppskrift som har fulgt meg siden barndommen. En norsk versjon av risotto klassikeren. 


Denne pølserisottoen er kjempe lett å lage.  Det tar til sammen maks 20 minutter og inneholder ikke så altfor mange, ulike ingredienser. Alt i en gryte er virkelig praktisk av og til. En super middag å lage på travel hverdager, og de som digger pølser blir litt ekstra glade så klart.
 


Da jeg bodde i London tok jeg alltid med ravigottesaus i kofferten etter Norges ferier for å kunne lage dette. Det sier vel nok om hvor god jeg synes denne middagsretten er...

Til 3 (eller 2 veldig sultne)
Ingredienser:
  • 2 1/2 dl ris (f. eks Uncle Bens langkornet ris)
  • 1 gul løk
  • 1 ts smør
  • 2 ss olje
  • 1 terning grønnsaksbuljong
  • 5 ss ravigottsaus
  • 5 dl vann
  • 100 g grønne erter (gjerne frosne selskapserter)
  • 3 store kjøttpølser - i biter
  • 1 rød paprika - kutt i små biter
  • 1/2 boks mais
  • Salt og pepper
 
Fremgangsmåte:
  1. Hakk løken, og fres den i en stor kjele i en blanding av smør og olje. Ha i risen, og fres det noen minutter på ganske høy varme mens du rører hele tiden.
  2. Tilsett vann, buljong og ravigottesaus. Skru ned varmen litt. Krydre godt med salt og pepper.
  3. La alt småkoke g ca 5 min før risen skal være ferdig (se på pakken), så har du i pølser og erter. Et par minutter senere har du i paprika og mais. La det småputre videre i 4-5 min. Sjekk tilslutt at risen er helt gjennomkokt. Den trenger litt lengre koketid når det er så mye annet godt som koker sammen med den...

1 kommentar:

Laila sa...

denne skal jeg prøve i dag! Hørtes veldig godt ut! Har aldri prøvd ravigottsaus, det høres godt ut. Fin side du har!