mandag 1. februar 2010

Pizzasnurrer




Spis med en salat , og vips har du en super digg lunsj, middag eller kveldsmat!  Relativt sunne og lette er de også.
Pizzasnurrer er også fine som turmat og dessuten perfekte å overraske med i matboksen til både små og store.


Disse pizzasnurrene lagde jeg til en eldre slektning i familien. Hun hadde nemlig falt og ødelagt håndleddet sitt. Da hun kom hjem fra sykehuset fikk hun hjemmehjelp som kom og lagde lunsj og middag til henne, men hun ble sulten mellom måltidene og sa at det var vanskelig å smøre brødskiver.  Jeg prøvde å tenke ut noe godt jeg kunne lage til henne som ikke trenger tilberedning og endte opp med å stappe fryseren hennes full med disse gode pizzasnurrene / pizzabollene / skinkesnurrene. (Kjært barn har mange navn).



Dette falt også i smak hos samboeren som nå ønsker seg et lass i 30 års gave. Say no more!


Til ca 18 snurrer


Ingredienser:


Deig
  • 1 pk gjær (50g)
  • 4 dl lunkent vann
  • 1 ss olivenolje
  • 1 ts salt
  • 11-12 dl mel

Fyll
  • Pizzasaus (lag selv el kjøp en ferdig)
  • 1 pk smårettskinke
  • 1/2 purre - finhakket
  • 3 ts oregano
  • Salt og pepper
  • 200 g revet ost
  • Litt olivenolje


Fremgangsmåte:
  1. Lag gjærdeig: smuldre gjær i en bolle, ha over lunkent vann og rør det ut. Ha så i resten av ingrediensene til deigen, og bland det godt. Kna deigen så den blir myk og smidig (ca 5 min). Dekk bollen med plast, og sett deigen til heving på et lunt sted, ca 1 time (gjerne enda lenger om du har tid).
  2. Kjevle ut deigen på et melet underlag så du får et rektangel, ca 35 x 45 cm. Smør pizzasaus utover deigen med baksiden av en skje. Ha så på resten av fyllet, men spar littegrann ost (ca 50g).
  3. Sett ovnen på 200 grader. Rull sammen deigen forsiktig (fra langsiden) til en pølse. Skjær den opp i 1 1/2 cm brede stykker, og legg dem over på et stekebrett (dekket med bakepapir). Ha over litt ost på toppen av hver av snurrene og noen dråper olivenolje. Sett til etterheving i 15 min.
  4. Stek snurrene i 12-15 min (på 200 grader) midt i ovnen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hei hei. denne tror jeg nok skal prøves ut, men jeg lurte på om det er mulighet for å bruke rapsolje istedet for olivenolje?

Monica sa...

Jeg bruker olivenolje rett og slett fordi jeg liker det best i pizzaliknende retter. Men det går å bytte det ut, ja:)
Monica

Anonym sa...

Er det lett å lage??

Anonym sa...

Svar