onsdag 27. november 2013

Orecchiette med rosenkål og bacon

Jeg samler på hverdagsoppskrifter som går fort å lage og har få ingredienser. De er gull verdt på ekstra travle dager når der man verken har så lyst eller mye tid til å lage middag. Denne oppskriften er en av disse!



Tro det eller ei, men pasta sammen rosenkål er faktisk veldig godt. I denne lille retten hadde jeg dessuten i ristede hasselnøtter og bacon. En enkel kombo med rene smaker.

Jeg er ordentlig sjarmert av orecchiette, disse små pasta"ørene". De er på et vis akkurat passe store, og barna mine elsker dem også. I Italia vet jeg at de spises ofte sammen med brokkoli. Og helt ærlig så kan du fint bytte ut rosenkålen med det hvis du er en av de som er litt skeptisk. Men jeg synes det er forfriskende med utradisjonelle kombinasjoner, og denne funker for meg.


Hasselnøttene bidrar med sin gode nøttesmak og crunch. Retten toppes selvsagt med masse revet parmesan.


Herlig med en oppskrift som kun inneholder fem-seks ingredienser av og til...


Ingredienser:
(2-3 porsjoner)
  • 15-20 rosenkål
  • 200 g bacon
  • 300 g pasta (gjerne orecchiette, men verden går ikke under hvis du bruker fusilli el penne)
  • 1 dl hasselnøtter
  • 1 fedd finhakket hvitløk
  • parmesanost
  • smør og olje
  • salt og pepper


 
Fremgangsmåte:
  1. Rens rosenkålen. Del de aller største i to, og kok dem i saltet vann i omtrent 5 minutter. 
  2. Legg hasselnøttene i en ildfastform, og grill på høy varme i ovnen til de begynner å få mørk farge (6-7 min). Rull dem i hendene for å få av skallet eller legg de i et kjøkken håndklær og ta det av. Hakk nøttene (bare så vidt det er). 
  3. Kok pastaen i rikelig med saltet vann til den er al dente. Hell av vannet.
  4. Stek bacon sprøtt i litt olje, tilsett hvitløk og den kokte rosenkålen, og stek i 3-4 minutter til. Smelt 2-3 ss smør i en stor kjele, ha pastaen i sammen med bacon, rosenkål, hasselnøttene og en liten håndfull revet parmesan. La det putre 1-2 minutter mens du smaker til med salt og pepper.
Spises med en gang sammen med ekstra parmesan. 

Ingen kommentarer: