fredag 22. november 2013

Tacosalat

Dagens forslag er å bytte ut tacomiddagen i kveld med en god tacosalat! Er du med?
For all del  - jeg er stor fan av taco, men varianter er så fint! Dessuten er jeg av typen som synes det er supert å spise salat til middag.


Dette er en av mine favorittsalater!  Masse gode smaker og en nydelig dressing. Samboerens kommentar da jeg lagde salaten var derimot:
"Skal du blogge om dette? Det er ingen som vil spise taco når de skjønner at det egentlig er en salat."

Ja, han om det... Og klart du kan lage en tacosalat av tacorestene dine, men jeg synes virkelig at denne fortjener både eget innkjøp og egen plass på ukemenyen.


Ikke la deg skremme av mange ingredienser. Dette går raskt å lage.
Du kan bruke ferdig tacokrydderblanding, men jeg synes det blir bedre å krydre den selv. Mer naturlig, mindre "oransj" og ikke så kunstig smak.


Tidligere jobbet jeg for en amerikansk tour operator med hovedkontor i Seattle, og det ble mange turer over Atlanteren. En tradisjon var også førjulskonferanse i Las Vegas og nettopp der fikk jeg dilla på tacosalat. Der serverer de det med en spicy og samtidig kremet dressing. Jeg har prøvd å pønske ut hva det kunne være i den og synes jeg har fått til en liknende smak. Jeg bruker ferdig Ranch dressing som blandes med salsa rett og slett. Men meksikansk mat = koriander. Så i dressingen pøste jeg på med det og.


Er du glad i bønner passer det bra å ha det i sammen med kjøttdeigen for øvrig (gjerne røde bønner), men det hadde ikke jeg i dag.

Tilslutt må det nevnes at den nevnte samboeren ydmykt måtte si under middagen at "dette var råååååågodt".
Yeah!


Ingredienser:
Til 3 voksne (eller som hos oss: 2 voksne + 2 små barn)

Kjøtt:
  • 400 g  karbonadedeig eller kjøttdeig
  • 1 ss olje 
  • 1 liten hakket løk 
  • 1 båt hakket hvitløk 
  • 2 ts malt koriander
  • 2 ts spisskumin
  • 1 ts hot chilipulver
  •  salt og pepper 
  • 1-2 ss vann

  • 1/2 hode issalat (eller annet salat du liker)
  • 1/2 boks mais
  • 1 pose Tortilla chips (helst kun saltet, uten smak)
  • 3 tomater
  • 1 stor avokado
  • 2 vårløk
  • 80g revet cheddarost

Dressing:
  • 1,5 dl Ranch dressing
  • 3 ss tacosaus  (jeg bruker hot)
  • 2 ss finhakket frisk koriander
  • Noen dråper lime- el sitronsaft

Fremgangsmåte:
  1. Stek løk og kjøttdeig i en stekepanne, tilsett hvitløk, krydder og vann, og la det stå å putre i noen minutter til.
  2. Bland alle ingrediensene til dressing sammen, og sett den kaldt.
  3. Skjær tomatene og avokado i terninger, vårløken i tynne skiver og strimle salaten. Riv osten.
  4. Bygg salaten på tallerkner i følgende rekkefølge:
Fordel salat utover bunnen. Dekk med kjøttdeigen. Legg på tomater og et lite dryss med revet ost.


Ha så på avokadobiter, mais og vårløk.



Dryss over resten av osten samt knuste chips. Drypp tilslutt dressing over. Pynt gjerne med korianderblader også.



For en salat! Masse smak og crunch.
Server den med ekstra dressing og evt mere chips for det vil sikkert noen ha.

Da gjenstår det bare å si: GOD HELG! 

Ingen kommentarer: