søndag 3. november 2013

Kvikk Lunsj kake

Høsten er bursdagsmaraton hjemme hos oss, og da bakes det flittig. I dag lagde jeg denne kaken til dagens store familiebursdag. Vi feiret verdens beste jente som fyller 4 år i morgen!! 
Dette er en kake for de som liker sjokolade. Den er basert på "Devils Food cake", har sjokolade frosting, og dessuten massevis av både Smarties og Kvikk Lunsj. Som fyll hadde jeg bananer og jordbær.


Min snille, kreative svigermor lagde verdens fineste prinsesse kake. Den imponerte stort på kakebordet! Nesten for fin til å spises.


Ja, nå har jeg lagt ut to kakeoppskrifter på rappen, men dette hverken er og blir ikke noen kakeblogg så det er sagt. Det er middag jeg synes er morsomst å lage. Da kan man smake til mer og ikke være så nøye med målene.

Så til det jeg har gledet meg til å fortelle dere! Nå har tydeligvis mange allerede fått det med seg, men jeg har altså blitt en del av matlaget til Romerikets blad! På RB.no/mat er vi 6 lokale bloggere som i hovedsak bidrar med innlegg, og jeg er i godt selskap, sammen med for eks Trines Matblogg og Villa Perlesukker

Det har vært litt av en uke. Jeg har hatt to portrettintervjuer siste uka og vært på trykk i tre aviser.
Før hadde jeg i snitt 1500 lesere daglig, de siste dagene har det ligget på mellom 2200-2700. Utrolig gøy med publisitet og oppmerksomhet rundt bloggen min!


I tillegg har jeg akkurat NU fått publisert en ukemeny på matbloggsentralen, og den finner du her.

Ha en fin uke!



Kvikk Lunsj Kake

Bunn:
300 gr smør
4 egg
2,5 dl sukker
2 ts vaniljesukker
4 ss bakekakao
5 dl hvetemel
3 ts bakepulver

2 dl melk

Glasur:
25 g kakao
1/2 dl kokt vann
340 g smør
60 g melis
litt salt
450 g smeltet sjokolade

Fyll:
2 bananer
200g jordbær
1,5 dl sukker
1 stor sitron (6 ss saft)


Pynt:
12 pk Kvikk Lunsj
2 rør Smarties (el Non Stop)





Fremgangsmåte:

Bunn:
Smelt smør og avkjøl det litt. Pisk sukker og egg luftig med en mikser. Sikt i det tørre vekselsvis med smør og melk. Ha røren i en smurt, rund springform (ca 25 cm). Stekes på 175°C i ca. 40 min. Avkjøl.

Glasur:


Bland kakao sammen med det kokte vannet, og rør godt til det er blandet.
Smelt sjokoladen i vannbad, el ca 2 min i micro på middels varme. Sett den i kjøleskap, og la den avkjøles helt.
Pisk sammen smør, melis og salt til du har en luftig røre.
Tilsett den avkjølte smelta sjokoladen, og pisk den inn på lav hastighet. Bland inn kakaovannet. Pisk videre til du har fin konsistens på glasuren.

 Montering:
Del kaken i to. Det kan være lettere å dele den hvis den får ligge litt i fryseren først.
Ha på litt glasur på den ene bunnen, og legg på bananskiver.
Ha hele jordbær, sukker og 6 ss sitronsaft i en kjele, og la det få et oppkok. (Da får du litt friskere jordbær). Legg jordbærene oppå bananene, og legg på lokket.  Dekk kaken med resten av glasuren både på toppen og sidene.




Fest Kvikk Lunsj rundt kaken. Hvis du synes de blir for lange kan du skjære av litt. (Eller hvis du vil være økonomisk så kan du dele de i to og feste i ulike høyder). Glasuren er lim, men jeg pyntet også med et bånd rundt kaken. Hell tilslutt Smarties på kakelokket.



Vær stolt! Nyt følelsen!
Inspirert av
http://www.passionforbaking.com 
  
 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei. Kan jg bake kake på fredag og servere på søndag? Eller er d for lenge? Mvh inger synøve
Insyhe@hotmail.com

Anonym sa...

Hvor er oppskriften på prinsesse kaken?:3

Monica sa...

Den har jeg ikke fått lagt ut:(