torsdag 7. november 2013

Oksefilet med Pommes Anna, pastinakkpuré og ristet småløk

På førstkommende søndag er det farsdag og da er det hyggelig og skjemme bort fine fedre. En biff til far er ofte populært! 
 
Her har jeg stekt ytrefilet i panne, servert med Pommes Anna og pastinakkpuré. Litt aromasopp og småløk hadde jeg også til, for det er pappaen i dette huset så glad i.
 


Pommes Anna er tynne potetskiver som jeg legger i en ildfastform lagvis med smeltet smør i mellom.


Jeg hadde også rødvinssaus til dette måltidet. MEN, den ser du ikke på bildet for den glapp rett og slett. Når jeg lager rødvinssaus, pisker jeg inn kaldt smør helt på slutten, og da skal den serveres med det samme. Jeg vet jo det veldig godt, men av en eller annen grunn drøyde jeg med å ta den av platen, og sausen skilte seg. Flaut og ikke minst skikkelig synd for den smakte sååå godt. Så der ser dere, det kan gå skeis for en matblogger også! (Jeg prøver snart igjen, og da skal dere få oppskriften!)
Det ble heldigvis et en god middag likevel.


Ingredienser:
(til 2)
  • 2 biffer av indrefilet eller ytrefilet
  • Nøytral olje eller smør
  • Salt og pepper
Anna Poteter:
  • 6-7 poteter
  • 1-2 ss smeltet smør
  • Salt og pepper
Pastinakkpuré:
  • 200 g pastinakk i terninger
  • 50 g godt smør
  • ca 1 dl melk
  • 0,5 dl fløte
  • Salt, pepper 
Tilbehør:
Aromasopp (el annen sopp) 
Delikatesseløk / småløk

Fremgangsmåte:
Poteter:
Skrell og skjær potetene i tynne skiver. Legg ett lag med potetskiver i en smurt ildfastform. Pensle skivene med smeltet smør, og krydre godt med salt og pepper. Gjenta med ett eller to lag til, og avslutt med mer smeltet smør. Stek potetene i ovn på 200 grader i cirka 30 minutter.
 
Pastinakkpuré:
Skrell pastinakkene og del de i terninger. Ha over i en liten kjele. Hell i 1 dl melk og så evt litt vann så pastinakken er godt dekket av væske. Kok til det er mørt. (Tar 10-15 min). Finn fram en blender eller kjøkkenmaskin. Hell av melken, og ha i de varme pastinakkbitene. Tilsett smør i terninger, fløte og krydder. Kjør det sammen til en puré.
 
Småløkene forvellet jeg i ca 5 min og stekte de så i panne i smør sammen med sopp, salt og pepper.

Tilslutt steker du biffene. Vi liker medium stekt.
Det gjør jeg på denne måten:

Tar kjøttstykkene ut av kjøleskap 1 time før de skal stekes. Varmer opp stekepannen en god stund så jeg er sikker på at hele pannen er varm nok. Tørker kjøttstykkene med kjøkkenpapir, og salter og peprer. Har nøytral olje (eller klarnet smør) i stekepannen, legger kjøttstykkene i og steker de 2 min på hver side på full guffe. (Maks to på en gang)Tar pannen av platen. Skrur ned til 3-4 i styrke og setter pannen tilbake på platen, har i noen klumper med smør, og steker videre i 7-8 min mens jeg snur og vender dem litt. Lar de hvile i ca 5 min før servering.
Med store stykker bruker jeg steketermometer.

Velbekomme far! 

Ingen kommentarer: