fredag 13. desember 2013

Rocky Road


Har du lyst til å ta litt av på julekonfekt-fronten så er det Rocky Road du må lage! Dette er en hjemmelaget sjokolade som bugner av søtsaker. Blandingen består av dumlekarameller, mini marshmallows, sjokolade og masse nøtter. En salt og søt fristelse som nytes når man virkelig fortjener det. 


Dette er definitivt den enkleste konfekten jeg lager til jul i år. Det er bare å smelte sjokolade og røre ingrediensene sammen, og vips får man likevel den stolte følelsen av å ha laget noe selv. Jeg har brukt mørk 70% sjokolade for jeg er veldig glad i det, men jeg kan tenke meg at det blir godt med Freias Dronningsjokolade også (hvis du vil ha noe mildere smak på sjokoladen). Oppskriften er inspirert av Leila Lindholm.


Disse er fine å gi bort som små juleoppmerksomheter. Jeg pakker de inn i cellofan og legger i en tett boks. Hvis ikke alt blir borte da. I dag lagde jeg bare halv porsjon og vi sliter med å la de være i fred her hjemme...



Ingredienser:
(til en liten ildfastform)
  • 600 g mørk sjokolade gjerne 70 %
  • 2 store håndfuller mini marshmallows                                                         
  • 2 poser Dumle sjokoladekarameller 
  • 3 dl salte peanøtter                                                         
  • 1 dl  pistasjnøttkjerner
 


Fremgangsmåte:
  1. Del sjokoladen i biter, og smelt den over vannbad eller på veldig lav temperatur i microbølgeovn.
  2. Del Dumle karamellene i to.
  3. Bland den mørke sjokoladen med karameller, nøtter og nesten alle marshmallowsene.
  4. Hell blandingen over i en form. Sjokoladen skal være 2-3 cm høy. Dryss de resterende mini marshmallowsene over.
  5. La sjokoladen stå kaldt til den stivner (30-40 min), og skjær den opp i biter før servering.

9 kommentarer:

Ranveig sa...

Wow, disse inneholder alle mine favoritter :) Må prøves i løpet av neste uke.

Monica sa...

Ja, ikke sant, inneholder (nesten) alt som er godt:)

Miss Dahl sa...

Hei Monica.
I går hentet jeg en pakke på posten fra deg og i den fant jeg en deilig nøtteblanding og denne fantastiske rocky roaden. Tusen takk!
Gaven gikk rett hjem i mitt mathjerte. Jeg har skrevet om det i et innlegg som kommer i dag om du vil ta en titt.
http://missdahlsbakedlove.blogspot.no/

Ønsker deg en riktig god jul.

Hilsen Elisabeth Dahl

Anonym sa...

Hei:-)hva var ca str på den ildfaste formen du brukte?Hilsen Victoria

Monica sa...

Som en liten langpanne, tror jeg.

Anonym sa...

Nam, dette må prøves:) legger du noe i formen før blandingen helles oppi? Tenker på om det er lett å få det ut av formen etterpå?

Monica sa...

Jeg heller rett i form, og det går fint. Du kan godt ha i bakepapir for sikkerhetsskyld om du vil.

Unknown sa...

Hei! Jeg liker ikke mørk sjokolade, kan jeg bruke lys istedet?:)

Unknown sa...

Hei! Jeg liker ikke mørk sjokolade, kan jeg bruke lys istedet? :(