lørdag 28. desember 2013

Carpaccio

Carpaccio er en liten rett som imponerer de fleste selv om den er veldig lett å lage. Det er faktisk kanskje den aller beste forretten jeg vet om! 
Som 19-åring oppdaget jeg den på en ferietur til Nord-Italia hvor jeg endte opp med å spise det nesten hver dag. Kombinasjonen av noen få, gode, enkle råvarer er magisk. Oksekjøtt med fløyelsmyk konsistens blandet med mange av mine favorittsmaker som parmesan, basilikum og sitron, det blir bare fantastico!



For å oppnå en god carpaccio så må kjøttet være av god kvalitet og skjæres i syltynne skiver. (Det spises ustekt).  Du kan få en slakter til å skjære kjøtt for deg. Det finnes også ferdig oppskåret carpacciokjøtt i noen kjøledisker, og jeg har tidligere prøvd ut en variant som var bra. Jeg vet at noen liker å lynsteke kjøttet. Personlig liker jeg det best rått, men det forutsetter at jeg har syltynne skiver.

Etter som jeg har vært gravid 2 av de siste 4 årene da det er fyfy å spise rått kjøtt, så nyter jeg virkelig fult ut å spise dette nå! Og det anbefaler jeg deg å gjøre også. Perfekt forrett på nyttårsaften for øvrig!
 

Ingredienser:
(Til 2)
  • 200 g indrefilet av okse kjøtt skåret i syltynne skiver
  • ca 0,5 dl extra virgin olivenolje
  • 1 sitron
  • 2 håndfuller ruccolasalat
  • 2 ss ristede pinjekjerner 
  • 20-30 g parmesanost
  • 1 håndfull friske basilikumblader
  • salt og nykvernet sort pepper

Fremgangsmåte:
  1. La kjøttet ligge i romtemperatur en halv time før tilberedning. Anrett oksekjøttskivene på hver tallerken og drypp olivenolje over. Skvis saften av 1/4 sitron over hver tallerken. Dryss over litt salt og nykvernet pepper.
  2. Grovhakk basilikumbladene og dryss over kjøtttet. Legg ruccolasalat i midten av tallerken og legg på høvlede skiver med parmesanost. Dryss over ristede pinjekjerner tilslutt. 
  3. Serveres med en sitronbåt på siden så hver enkelt kan dryppe over ønsket mengde.  

Ingen kommentarer: