lørdag 21. desember 2013

Fruktkake til jul

Jeg har aldri funnet min favoritt blant de syv tradisjonelle kakeslagene. Heldigvis finnes det mange andre gode kaker som passer til jul. Denne fruktkaken har blitt en tradisjon hjemme hos oss. Den er fullstappet med tørket frukt og gode pistasjnøtter. Dessuten dynker jeg den i konjakk...



Fruktkaken kan selvsagt lages hele året, men nå til jul har jeg alltid i røde tranebær (det kan evt erstattes med sultaner, korinter eller lign). Jeg lar kaken få ligge og modne litt i en tett boks, så tar jeg den opp på julaften og skjærer tynne, fristende skiver.

Hva lager du til jul? Hos oss blir det selvsagt mye pepperkaker, også pleier vi bake brune pinner og av og til noen krumkaker.  Dessuten hååååper jeg på at svigermor kommer med verdens beste brente mandler til oss... (hint, hint, Marianne).


Jeg liker å eksperimentere når jeg lager mat, inklusiv i julen. Hva med å servere ribbe med stekte hvitløkspoteter og kanskje en rosenkålmos? Jeg vet det er bannlys å endre på tradisjonsmaten hos mange, men det går jo an å gjøre noe litt utenom det vanlige. Bytte ut eller legge til et tilbehør? Når det er sagt så spørs det om det ikke blir 100% tradisjonell ribbe på julaften her hjemme. Min kjære er kokk for anledningen og da må jo han få bestemme...



Ingredienser:
  • 8 dl mikset tørket frukt i små biter: ca like mengder rosiner, aprikos, sukat, tranebær
  • 1 dl pistasjnøttkjerner - grovhakket 
  • 1 dl konjakk + 1/2 dl ekstra til dynking
  • 180 g smør
  • 180 g brunt sukker
  • 3 store egg
  • 220 g hvetemel
  • 1 ts bakepulver
  • 2 ts vaniljesukker 
  • 1 ts kanel
  • 1/2 ts malt nellik
  • 1/2 ts malt muskat 
 
Fremgangsmåte:


  1. Mariner den tørkede frukten i 1 dl konjakk i ett døgn.
  2. Pisk smør og sukker luftig, og pisk inn ett og ett egg.
  3. Bland sammen siktet mel, vaniljesukker, bakepulver, kanel, nellik- og muskatkrydder. Bland så frukten og nøttene inn i melet og rør inn smørblandingen.
  4. Kle en form på cirka 21 cm med bakepapir. Hell i røren og stek kaken ved 150 grader i 1 time og 45 minutter. Hvis du synes kaken blir veldig mørk så kan du dekke den med folie mot slutten. 
  5. Avkjøl kaken noe i formen og dynk den med konjakk eller rom. Oppbevar kaken kjølig i en boks med lokk.
 
Denne kaken kan gjerne lages i god tid før den serveres for den blir enda bedre av å stå og modnes litt.

Oppskrift inspirert av Lise Finckenhagens julefruktkake.

Ingen kommentarer: