søndag 29. desember 2013

Festmeny til nyttårsaften

Mange sitter nok i dag og lurer på hva de skal servere på nyttårsaften, inkludert meg selv.
Jeg kom plutselig på en tre-retters meny (med en ekstra mellomrett) jeg har laget før,  som virkelig inneholder noen av mine absolutte favoritter.
 
Denne menyen serverte jeg til 5 gjester på nyttårsaften for et par år siden, og jeg husker at den fikk spesielt mye jubel.
(Beklager bildekvaliteten, dette er tatt med mitt gamle kamera).


3-retters festmeny
(Klikk på linkene for oppskrifter)


Forrett: Carpaccio

Dette er den helt perfekte forretten for meg, og den passer glimrende på nyttårsaften. Det er noe man ikke spiser hverdag, inneholder gode råvarer og er rett og slett utrolig smakfullt.


Hovedrett: Fylt kalkunfilet med portvinssaus 
Som tilbehør: Pastinakkpuré, urtestekte småpoteter, glaserte småløk og aspargesbønner.
Kalkunen er obligatorisk på nyttårsaften, synes jeg. Når vi er litt færre til bords passer det å bruke kun den eksklusive kalkunfileten fylt med masse godsaker som soltørket tomat og sopp. Med verdens beste saus blir dette virkelig en høydare.





 


Dessert: Crème brûlée‎
En veldig god dessert som de aller fleste liker. Jeg blir i allefall veldig glad hvis noen lager dette til meg. Dessuten ypperlig til selskap siden den kan lages i forveien.

"Må" du ha noe  med sjokolade så sjekk oppskriften på denne helt nydelige sjokoladeparfaiten.




Dette ble et festmåltid uten like. Vi la inn en mellomrett før desserten som var et ostefat med tilbehør (ulike chutneys, karamelliserte nøtter og fiken, samt en dessertvin).

Vi fikk så mye skryt og gjestene har i etterkant spurt om det er mulig å komme og få hele menyen om igjen. Det er vel det man kaller suksess!



På forhånd: Godt Nytt År til deg som leser bloggen min!
Vil gjerne benytte anledningen til å si TUSEN TAKK for alle koselige hilsener, kommentarer og e-poster. Jeg har fått rekordmange tilbakemeldinger i det siste, og det er kjempe koselig å høre fra dere, både kjente og ukjente!
 
Vi "blogges" på nyåret.
 
-Monica- 

 

Ingen kommentarer: