fredag 28. mai 2010

Gazpacho

...er så godt!
Gazpacho er en nydelig spansk grønnsakssuppe som skal serveres kald. Den MÅ jeg alltid lage når sola begynner å titte frem. Det beste er at det er gjort på et blunk; bare litt svisj-svosj i en blender, deretter avkjøling. Også er den veldig sunn. Bra kombo, det!



Gazpacho er nydelig til lunsj, perfekt som forrett, men i går hadde det hovedrollen på middagsbordet sammen med litt spekeskinke, eggerøre, melon og jordbær. Det ble et nydelig sommermåltid utendørs.











Det skal serveres små grønnsaksterninger og krutonger til suppen. En fin detalj, for det er godt med noe sprøtt oppi.


Da jeg bodde i Spania hadde jeg en intens Gazpacho-periode der jeg spiste det omtrent annenhver dag. Jeg prøvde Gazpacho på absolutt alle restaurantene i den lille byen jeg bodde i nord for Barcelona (minst 10-15 stykk). Det viste seg at det fantes mange versjoner av denne suppa selv i samme by. Jeg har kommet fram til min måte. Her kan du justere med tomatjusen hvor sterk du vil ha den. Jeg har i litt ekstra når jeg barn skal spise den.




Ingredienser til 4 personer:
(som forrett, eller for eks på et tapas bord)
  • 0,8-0,9 l tomatjus
  • 2 plommetomater
  • 1 agurk
  • 1 grønn paprika
  • 1/2 rød paprika
  • 1 gul løk
  • 1 fedd hvitløk
  • 1,5 - 2 ss vineddik (smak til)
  • 3 -4 ss olivenolje
  • 2 håndfuller friske basilikumblader
  • 1 dråpe tabasco
  • 1 toppet ts sukker
  • 1/2 sitron
  • salt, pepper
  • 1 loffskive




Fremgangsmåte:

  1. Alle grønnsakene skal kjøres i en blender til en mos, men spar hele den røde paprika, 1/2 agurk, 1 tomat og 1/2 løk. Dette skal brukes som topping ved servering. Kjør grønnsakene i en blender eller kjøkkenmaskin sammen med halvparten av tomatjusen. Tilsett dessuten hvitløk, sukker og basilikum og blend det inn til en fin masse.
  2. Hell blandingen over i en stor bolle og tilsett resten av tomatjusen, sitronsaft, eddik og olivenolje. Krydre med tabasco (forsiktig), salt og pepper og smak til med emr tomatjus, sitron, sukker og krydder. Sett i kjøleskapet i minst 1 time før servering (og allerhelst 2t).
  3. Til topping: Skjær tomat, agurk, paprika og løk i terninger. Krutonger: Skjær av skorpen på loffskiven. Del den i terninger. Bland sammen med litt olivenoljen og gjerne oregano, basilikum el lign. Bland sammen og legg dette utover et bakepapirkledd stekebrett og rist i ovnen på 220 °C til de er sprø.
Server suppen i individuelle skåler og server grønnsaksbitene og krutongene ved siden av så hver og en kan forsyne seg selv.