lørdag 23. april 2011

Cecilies indonesiske kylling


Her er oppskrift på en påskegul kyllingrett som er både kremete og har mye smak. 


I påsken skal det jo være flust med lammekjøtt, egg og sjokolade som seg tradisjonen tro. Og akkurat nå ligger faktisk en lammestek i ovnen og sprer gode aromaer i hele leiligheten. Men før vi kjørte på med tradisjonell påskefeiring så var det godt å spise noe litt annerledes enn alt det erke-norske. Vi startet dermed påskeuka med denne indonesisk-inspirerte middagsretten!



Dette har jeg fått servert mange ganger hos min venninne Cecilie, som igjen har arvet oppskriften av sin svigerinne. Jeg synes det er stas å motta "signatur-rettene" til andre. De fleste av oss har jo noen favorittoppskrifter som ofte går igjen på kjøkkenet, og jeg blir superglad når folk mailer meg sine.  Keep'em coming!
 
Dette er en nydelig middag som er ganske enkel å lage og den passer supert når man har lyst på noe ekstra godt. Det skulle være veldig mye fløte i oppskriften så jeg har erstattet noe av den med melk. Jeg gjorde et par andre justeringer til og lagde den litt "hottere" (medium sterk)med Sambal Oelek. Men dette kan ned / oppjusteres etter smak. 

Ingredienser (4 personer): 
  • 2 grillede kylling
  • 1-2 gul paprika
  • 3 dl kremfløte
  • 1 dl melk
  • 2 ts karri
  • 1/2 glass mango chutney
  • 1-2 ts sambal oelek
  • 2 fedd hvitløk
Fremgangsmåte:
  1. Rens og del kyllingen i biter. Fjern skinnet. Skjær paprikaen i skiver. Legg kyllingen og paprikaen i en ildfast form.
  2. Bland kremfløte, mango chutney, hvitløk og krydder. Ha i 1 ts sambal oelek hvis du bare vil ha litt sting, 2 ts hvis du vil ha det sterkt.(Jeg har i to og da blir det akkurat så sterkt som jeg tåler.)
  3. Visp for hånd i et par minutter til det blir en luftig blanding. Det skal ikke bli krem. Bland i matfløte (eller melk). Hell over kyllingen og paprikaen.
Stekes i ovnen på 200 grader i 15-25 minutter. Server gjerne med ris, naan-brød og salat.

GOD PÅSKE!

2 kommentarer:

Camilla76 sa...

Helt konge. takk for nok en bra oppskrift!

Anne Berit sa...

Mmm! Smakfull rett! Eg hadde også oppi eitt eple, ein boks ananas og ein halv løk. Indonesiske rettar er kjend for å innehalde frukt, og det gir ein deilig kontrast mot den sterke sausen.