søndag 6. februar 2011

Familiens Biff Stroganoff

Stroganoff er en god gryterett å varme seg på i kalde vintermåneder! Akkurat denne versjonen her har vært en suveren gjenganger i våre familieselskaper. En ypperlig, tradisjonell søndagsmiddag som er perfekt når man skal være mange rundt bordet og likevel ha noe ekstra godt! Dette har jeg blitt servert gjennom hele oppveksten. Det var noe av det første jeg ville lære meg å lage som tenåring på kjøkkenet, og vi hadde det på 18-års dagen min, husker jeg.


Sausen gjør susen, og det skal være mye av den. Stroganoffen kan man lage på under en halvtime, men jeg synes at dess lengre gryta får stå og braisere, dess bedre blir den på smak (men altså 15-20 min med småkoking er mer enn nok). Det passer godt å servere ris til, og vi pleier enten å ha agurksalat eller kokt rosenkål som grønnsakstilbehør.

Jeg har laget dette utallige ganger så det er virkelig er på høy tid å legge denne ut. 
Her den finpussede oppskriften hentet rett fra 80-tallet!!



Ingredienser:
Til 6 pers
  • ca 800 g benfritt oksekjøtt
  • 3 ss smør
  • ca 25 små delikatesseløker (kan byttes ut med 1 stor grovhakket løk)
  • 8-10 sjampinjong (kan sløyfes)
  • 4 dl rømme + 1 ss til
  • 5 ss tomatpuré
  • 1 dl vann
  • 1 ts sukker
  • 1 ts paprikakrydder
  • 4 ts Dijon sennep
  • Olje, salt, pepper
  • Frisk persille (valgfritt)

Fremgangsmåte:
  1. Skjær kjøttet i strimler. Ha det over i en varm stekepanne, og brun det raskt i en blanding av litt nøytral olje og 1 ss smør.
  2. Finn fram en stor jerngryte. La den bli varm, ha i resten av smøret, og fres løken et par minutter. Del sjampinjongen i to, ha den i, og stek videre til løken er helt myk og soppen gylden. Legg kjøttbitene over i gryta, og krydre alt godt med salt og pepper. Vann ut stekepannen, og hell over i gryta.
  3. Tilsett sukker, paprikakrydder, sennep, tomatpuré og rømme. Rør godt, smak til og legg på lokk. La alt braisere en stund til sausen er tyknet. (Ta av lokket etter hvert hvis sausen er veldig tynn). Smak til med litt mer salt og pepper.  Bruker du lettrømme så pass på at det bare står og putrer på lav varme, eller så kan man risikere at sausen skiller seg noe.
  4. Valgfritt "2013-stæsj": Rør så vidt inn en skje med rømme, dryss litt ekstra paprikakrydder over. Riv litt frisk persille over tilslutt. 
Server med ris og grønnsaker til.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, er det paprikakrydder du mener?
Hilsen Ola

Monica sa...

Hi Ola.
Ja, jeg mente paprikakrydder!
Takk for kommentaren. Nå retter jeg opp oppskriften.

Anonym sa...

Dette har jeg og vokst opp med! Nammm... Som et lite tips så skiller rømme seg lett om den kokes. Så lurt å ha den i når sausen er ferdig kokt:)

Monica sa...

Ja, det er jo sant. Har laget dette sikkert hundre ganger så tenker ikke så mye over det. Men har lagt det til i oppskriften:)

Anonym sa...

Men brukar du creme fraiche i staden for rømme, slepp du heile problemet med at det skil seg ved koking. Creme fraiche er best i varme rettar..

Monica sa...

Jaja menn, det er klart man kan erstatte rømme med crème fraîche.
Men her på min blogg skriver jeg om det jeg synes er best, og akkkurat denne retten synes jeg blir bedre på smak med rømme...Familien har spist den sånn i snart 30 år så det har nok noe med det å gjøre:)

Anonym sa...

Hei

Tenkte å prøve denne oppskriften i dag, men har ikke tomatpuré. Kan jeg erstatte med noe annet?

Mvh Bente

Monica sa...

Hei Bente.
Jeg har ikke prøvd uten, men du det blir jo gode smaker uansett. Bare noe annerledes kanskje. Du kan for eks ha i litt mer paprikakrydder og evt kjøttbuljong, tenker jeg. Lykke til:)

Vegard sa...

Herlig oppskrift! Skal testes ut.

Monica sa...

Så bra. Takk Vegard.

Anonym sa...

Jeg lager gjerne en variant med litt kaffe som smakstilsetting. Hvorfor ikke steke kjøttet i jernpannen litt om gangen og ta det ut etterhvert og tilbake igjen når løken er blanket? Da spaer man en stekepanne og er sikker på at alle gode smaker blir i gryten :) Eva

Monica sa...

Hei Eva. Kaffe høres spennende ut. Dette er en familieoppskrift så den tør jeg ikke messe med. Angående steking av kjøtt, så synes jeg personlig at det går fortere å gjøre det i en stekepanne ved siden av ved så store mengder. Vanner man pannen ut får man heldigvis med de gode smakene da og. Monica

Anonym sa...

Bruker du lettrømme eller seterrømmme.

Monica sa...

Lettrømme.
Jeg styrer alltid unna Seterrømme for den er for fet, synes jeg.

Anonym sa...

Hei! Var på jakt etter akkurat nettopp en slik 80-talls gryte av Biff Stroganof, så nå må jeg takke!!! Kommer til å bruke Lett-Rømme som på 80-tallet :-) og fordi jeg har det i kjøleskapet. Må bare skille seg litt, det er ikke farlig, jeg tilsetter nok også en dæsj med rødvin eller basamico og kanskje et par dråper worchestershire-saus. Slår det over kjøttet og surrer det litt rundt mot sluttstekingen.
Lurer på hvilket kjøtt du bruker, helt spesifikt (og om det noe du helst ikke vil kjøpe/bruke). Lurer også på hvilken tomatpure du foretrekker?

Monica sa...

Hei hei!
Ja, det var mye godt på 80-tallet, og:)
Jeg bruker som regel høyrygg (fra okse) når jeg lager denne. Er ingen snobb bår det gjelder tomatpure - bruker det jeg har. De helt vanlige...
Monica

Anonym sa...

Kan jeg bruke oksestek til dette?


Monica sa...

Ja, så absolutt!