torsdag 27. januar 2011

Namnam-kylling i kokosmelk og curry

Jeg har lovet meg selv at dette skal være en blogg som kun har oppskrifter etter min smak, så av nye retter jeg prøver legger jeg bare ut de som jeg virkelig er fornøyd med.  Her er en oppskrift med kylling som har passert nåløyet:)


Denne asiatiske-inspirerte retten tipset min venninne Helle meg om. En nydelig, sterk hverdagsmiddag som varmer. Jeg må nok innrømme at jeg selvsagt ikke klarte å la være å endre litt på oppskriften. Det skulle for eks egentlig være kun crème fraîche, men jeg erstattet noe av den med kokosmelk. Kombinasjonen currypaste og kokosmelk er fullstendig uimotståelig synes jeg!  



I dag brukte jeg ferske kyllingfileter, men man kan benytte seg av ferdig grillet kylling også. Et dryss av enten hele eller hakkede peanøtter på toppen er godt.
Jeg synes dette ble skikkelig god middag rett og slett!

Ingredienser (til 4)

  • 4 kylling fileter
  • 2 små rødløk i skiver 
  • 5-6 hakkede vårløk 
  • 5-6 ts rød karripasta  (avhengig av hvor sterkt du vil ha det)
  • 1/2 boks kokosmelk
  • 1,5 dl crème fraîche
  • 1 boks hele hermetiske tomater - bruk kun tomatene (hell ut mesteparten av saften)
  • 2 ss soyasaus
  • 1/2 sitron
  • 4 ts sukker
  • 1 ss paprikapulver
  • 4 ss peanøtter
  • 1 neve frisk koriander



Fremgangsmåte:

  1. Del hver kyllingfilet i tre biter. Legg bitene over i en ildfast form sammen med rødløk og vårløk.
  2. I en bolle rører du sammen karripasta, kokosmelk, crème fraîche, hermetiske tomater, soyasaus, sitron, paprikapulver og sukker. Hell det over i formen, og la alt stå og trekke i 10-15 min før du setter det inn i ovnen. Stek i ca 25 min på 200 grader.
  3. Dryss over peanøtter like før servering, og pynt med grovt revet frisk koriander (om du har).
Ris, salat og ikke minst noen naan-brød smaker godt ved siden av!

22 kommentarer:

ToveBibbi - Smykkesnekker sa...

Kylling, karri og kokos e en uslåelig kombinasjon!

Men trur du det vil bli like godt om eg dropper creme fraiche'n, og bare bruker kokosmelk?

Monica sa...

Det skal gå fint, det. Jeg har tidligere lagd den med bare kokosmelk. Sausen blir litt tynnere, men smaken blir (minst) like god:)

ToveBibbi - Smykkesnekker sa...

Takk for raskt svar! Da skal dette på menyen i morgo når eg skal ut blandt folk - og har fått en tendens til å MÅTTE spise ca hver halve time! ;-)

Ha en fin kveld! :-)

Mitt Krypinn sa...

Hmmm..dette så godt ut! Kanskje denne må prøves i morgen.
Ønsker deg en god helg

Mammadamen sa...

Herlig oppskrift, og herlig blogg:) Jeg legger deg til i bloggrullen min Ila kvelden, jeg!

Ønsker deg en strålende helg:)

Karianne alias Mammadamen

ToveBibbi - Smykkesnekker sa...

Det smakte nydelig, så takk for tipset! :-)

Eg forandra den litt etter egen smak, så eg hadde litt paprika, champinong, ananas og minimais oppi og - funka veldig fint det og! :-)

Monica sa...

Så bra det falt i smak. Og takk for hyggelig kommentarer alle sammen:)

Veronika sa...

Karri, kylling og kokosmelk slår aldri feil:) dette ser godt ut!

Anonym sa...

http://fotballfrue.no/?p=13568#comment-351541

Anonym sa...

Jeg hadde blitt irritert hvis jeg var deg, hun tjener jo på denne annonsen og tar oppskriften din (forandre litt slik at det ikke er noe sukker) til å tjene penger på denne måten. herlighet for ei dame..

http://fotballfrue.no/?p=13568

Anonym sa...

Når det gjelder de fotballfrue-linkene, fotballfrua har (sikkert etter mange klager) nå endret teksten i innlegget sitt, og FAKTISK linket til denne bloggen. Så nå er alt på sitt rette.

Det opprinnelige innlegget hadde dette som intro, der hun påstår at retten er noe hun har funnet på selv, ved å bruke FANTASIEN:
"Jeg ville jo helst lage noe lavkarbovennlig, og ettersom en del (stort sett alle) kryddemikser inneholder sukker, trodde jeg nesten ikke at jeg ville klare å trylle sammen noe godt. Når det er sagt: Det finnes faktisk veldig mange gode alternativer likevel, og da jeg brukte fantasien og de deilige ingrediensene til Santa Maria, endte jeg opp med noe som smakte helt himmelsk!"

Anonym sa...

Herregud....er det noen som har tittel "fotballfrue2???? Gid a meg...kan de ikke skaffe seg en hobby? Eh...jo ...det har de jo..en fotballspiller....skikkelig imponert....:))men maten var nyyyydelig!!!!!

Ingrid sa...

Kyllingfiletene surrer i smør i stekepanna, den boksen med kokosmelk som har stått i kjøleskapet i evigheter er omsider åpnet og står og romtemperer seg, en gammel rødløk finner veien fra kjøleskapet til skjærefjøla... Nå skal omsider alt dette gamle ruklet brukes! :)
Men hvor mye kokosmelk? Bare kokosmelk, eller blande med noe annet? - Google...

Fikk svar på det her. Man tager hva man haver... ;)
Så her har jeg gaflet i meg stekt kylling, surret i kokosmelk og karri Tilbehør: Salat, rødløk og paprika...

TUSEN TAKK for oppskriften! Herlig :) :)

Monica sa...

SÅ bra å høre at det smakte:) Jeg lager dette til middag jevnt og trutt her hjemme.

Anonym sa...

Dette var helt fantastisk godt!!
Men jeg brukte en hel boks kokosmelk isteden for creme fraiche, og spica opp sausen med 1-2 ts cayennepepper og 1 hakket chili (liker det sterkt!), også brukte jeg squash, paprika, gul løk og champignon... Anbefales!

Monica sa...

Mm, det hørtes godt ut. Her er det jo bare å sjekke grønnsakskuffen og bruke det man har omtrent:)

Anonym sa...

Kjempe bra oppskrift, har skrevet den inn i egen kokebok og lager den for tredje gang nå :)

Hilsen Monica og Anders

Monica sa...

Så hyggelig å høre, Monica og Anders!

Anonym sa...

Hei Monica

Takk for maten!
Nå har Mari og jeg akkurat avsluttet et herlig måltid. Vi fulgte selvsagt DIN oppskrift til punkt og prikke. Med unntak av rødløken så klart, for små rødløk vokser ikke på rødløktrær.

Her kommer våre tips og vink:
- bruk mer currypasta!
- nambrød er godt til!
- tilbehøret burde stått under oppskriften. vi måtte tilbake på butikken!
- rødvin er slett ikke verst til
- men en kjapp snus etterpå er perfekt sammen med den gode ettersmaken

Monica, du har nå vært en stor del av vårt første måltid sammen. Vi kommer aldri til å glemme deg.

Kos&klem
Mari og Erik

Monica sa...

Takk for herlig kommentar Mari & Erik. Håper dere får mange gode måltider sammen framover:)

Anonym sa...

Lurer også på mengden av kokosmelk. Nydelig god mat. . . Tusen takk !! :-)

Monica sa...

1/2 boks kokosmelk tilsvarer 200 ml:)