onsdag 19. januar 2011

Kremet gryterett med svinekjøtt

I helgen havnet bloggen min på forsiden av VG! Jammen meg moro. Nå vet hele Norge at jeg ikke elsker torsk:)

Jeg registrerte ny daglig leser rekord med over 8000 unike besøkende. Gjett om dette gir motivasjon!! Dette har ført til at jeg ligger på 2.plass på matbloggstoppen (på Bloggurat). Hipp hipp hurra!


Så selv om jeg fremover vet at jeg får en mye mer travel hverdag tilbake i full jobb så har jeg slått fast en gang for alle at jeg skal finne tid til bloggingen.



Sist søndag hadde vi lyst på en skikkelig tradisjonell middag. Noe litt kraftig å varme seg på med en god og fyldig saus. I fryseren fant jeg en indrefilet av svin som jeg tinte, og så rørte jeg sammen en gryte etter egen gane. Det ble kombinasjon av noen av mine favoritt-råvarer som sopp, bacon, løk, og crème fraîche. Og med smak av timian og hvitløk.  Da kan det ikke bli feil eller? 




Jeg hadde også i litt strimlet purre, både for smakens skyld, men også fordi grønnfargen lyste opp det hele.  Vi spiste dette sammen med ris  - som jeg trykket inn i små kopper for å skape en litt mer spennende tallerken.

Her scorer jeg nok ikke så høyt hos Grete Roede, men en skikkelig tradiss søndagsmiddag fortjener alle i ny og ne spør du meg.

Vi spiste opp rubbel og bit, og samboern snakker fortsatt om denne retten!

Ingredienser (til 2 veldig sultne eller 3):
  • 1/2 indrefilet av svin, ca 300-400 g  (kan erstattes med annet renskåret svinekjøtt)
  • 150 g baconterninger eller små biter av bacon
  • 2 fedd hvitløk
  • 2 dl crème fraîche
  • 1 dl buljong (kylling, grønnsak, el kjøtt)
  • 10 sjampinjonger
  • 1 stor løk
  • 1/2 purre
  • 1 ts dijon sennep
  • 1 1/2 ss sojasaus
  • 1 ts tørket timian (eller frisk - men bruk da en håndfull)
  • Evt sukkerkulør (Negro)
  • Olje, smør, salt, pepper

Fremgangsmåte:

  1. Skjær løken i to og deretter i tykke skiver. Finn fram en stor gryte, ha i litt olje og fres den noen minutter.
  2. Stek baconet gyllent i en stekepanne. Ta det ut og ha det over i gryta. Del hver sopp i fire, finhakk hvitløken og ha det over i gryta med løk, slik at det får stekt med litt. Tilsett timian og en liten kladd med smør, og la det surre videre på middels varme.
  3. Del svinefileten opp i ganske tynne skiver og brun dem lett på hver side i stekepannen, slik at de får sugd opp baconfett og får litt stekeskorpe. Legg dem deretter over i gryta, og ha også i buljongen og strimlet purre.  La det småkoke i noen minutter før du har i crème fraîche og timian. Smak til med sennep og sojasaus, og småkok videre i ca 10 min til.
Jeg hadde i bittelitt sukkerkulør på slutten for jeg hadde fått for meg at sausen skulle være en anelse mørkere. Men det er bare en smaksak og strengt tatt unødvendig.

Server for eksempel med ris og brokkoli til!





Velbekomme!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hei! Fantastisk matblogg. Fikk tips av din mor:) Hils henne å si at det er ingen ting som heter problemer, bare oppgaver som skal løses, -og at dere må se matfilmen "julie and julia " sammen. Maria:)

Ingunn sa...

Kjempefin blogg! Og gratulerer med bruk av oppskriften på torsk i VG! Skal prøve både den og denne oppskriften på gryterett. En god gryterett med masse smak er alltid populært :-)

Sjekk gjerne ut min matblogg også: den ligger på www.minmiddag.no Den består av enkle oppskrifter, men som gjerne også skal være både sunne og gode :-) Håper du liker den og hvis du gjøre det blir jeg glad om du legger den i blogglisten din :-)

Ha en fin helg!
Hilsen Ingunn

susanne sa...

hei

denne uka står gryteretten din på vår ukesmeny.

Casa Aass sa...

Skikkelig god oppskrift - fant den da jeg søkte etter en oppskrift for gryterett med svin til middag idag. Det var herlig godt :)

Taxisvein sa...

Nå må eg på butikken en tur for denne så god ut. Takker