søndag 8. juni 2014

Spicy wraps med grillet kofta av lam, pistasjnøtter og yoghurt

Mens jeg har vært på en kjempefin tur med ny jobb til Skottland har tydeligvis bloggen levd sitt eget liv. Isburgeren vår havnet på forsiden av sol.no og en del andre nettsteder og lesertallene har tatt skikkelig av. Stor stas!
I dag tenkte jeg vise dere en sommerfavoritt, nemlig wraps med lammekjøttdeig med mye smak av Midt-Østen. Dette er noe av de første vi lager så fort grillen tas fram på våren. Det er en enkel middag med både friske og krydrede smaker som vi har fått helt dilla på.

Måltidet er inspirert av en rett jeg så Jamie Oliver lagde på tv. Han brukte lammefilet for å lage kofta av lam, men jeg gjør det litt enklere ved å bruker kjøttdeig. Jeg bor ikke så altfor langt fra svenskegrensen, så vi handler der av og til og da tar jeg alltid med noen pakker lammekjøttdeig.
Kofta er Midtøstens svar på ovale kjøttkaker. Siden disse legges i wraps lager jeg de litt ekstra avlange sånn at mengden passer perfekt for å fylle en tortilla.
Her tok jeg to kofta på hvert spidd
Lammekjøttdeigen blander jeg med sitronskall, pistasjnøtter og godt med krydder. Som tilbehør har vi grønn salat med frisk smak av mynte samt marinert rødløk. Enkle, rene smaker med andre ord. Vi topper det hele med kald, kald yoghurt naturell som mildner krydrene.

Tilbehør



Jeg deler opp kjøttet noe før tortillalefsen pakkes sammen.



Dette er en skikkelig tasty middag. Alle vi har laget dette til har uten unntak jublet når de har fått servert dette hos oss.  Og jeg må si at jeg blir sulten selv når jeg sitter og legger ut disse bildene gitt...




Her er oppskriften. Give it a go!


Ingredienser:
(Rekker til 3 voksne, eller 2 voksne + 2 små barn)
 
Lammekofta
  • 400 g lammekjøttdeig
  • 2 håndfull frisk timian
  • 1/2 ss tørket chili (piri piri), kan tilpassess
  • 2 ts spisskumin
  • Skallet av en liten sitron
  • Salt og nykvernet pepper 
  • 1 håndfull pistasjnøtter 
Tilbehør:
  • 6-8 tortillalefser
  • Salat (jeg brukte hjertesalat)
  • 1 håndfull friske mynteblader
  • 1 rødløk 
  • Saften av 1 liten sitron
  • ca 1,5 dl yoghurt naturell
  • 1 håndfull bladpersille
  • olivenolje, salt og pepper


Fremgangsmåte:

  1. Ha lammekjøttdeigen over i en stor bolle. Finhakk timianblader og bland inn. Tilsett også spisskumin, chilipulver, salt og pepper. Riv sitronskall med en zester. og grovhakk pistasjnøttene. Bland begge deler inn tilslutt. Form kjøttdeigen til 6 avlange kofta som på bildene. Tre de på spyd og press dem inntil så de sitter godt. (Trespyd må legges i vann før bruk).
  2. Vask salat, riv den grovt og ha i en bolle. Bland inn grovhakket mynte, salt, pepper, noen dråper sitronsaft og bittelitt olivenolje. I en annen bolle har du i tynne skiver med rødløk, finhakket flatepersille, saft av resten av sitronen og godt med salt. La løkblandingen få stå å marinere i minst 5 min.
  3. Grill kjøttet i 5-7 min på høy varme på grillen.
  4. Varm tortillalefsene. Jeg pakker de i folie og varmer i ovn i rundt 5 min.
  5. Når alt er klart legger du en kofta i hver lefsa og fyller den med salat, løk og yoghurt naturell.

1 kommentar:

Anonym sa...

I will immediately grab your rss feed as I can not in finding your email subscription hyperlink or e-newsletter service.
Do you have any? Please allow me understand so
that I may subscribe. Thanks.

Feel free to surf to my web page - site flipping
(wiki.psychonaut.cz)