fredag 13. juni 2014

Sommerlig skuffkake i langpanne med bær

Det er vel ikke bare hjemme hos oss det går i sommeravslutninger og nedtelling mot ferie, tenker jeg?
Her kommer tips til en god langpannekake som er perfekt å ta med på skoleavslutninger, loppemarked, foreldremøte....hva enn det måtte være!
 
Denne uka har barna hatt hver sin avslutning i barnehagen og på den ene skulle jeg ha med kake. Jeg valgte å lage en tradisjonell skuffkake, men som jeg fylte med blåbær og bringebær og ringlet over litt melisglasur til slutt. Det ble veldig godt!

Dette er en saftig langpannekake som er lett å ta med seg. Dessuten er den praktisk å dele opp i stykker og kan spise med hendene uten for mye kliss og søl, selv for 4-åringer (i hvert fall i forhold til kremkaker og ostekaker).


Jeg pleier egentlig lage min sjokoladelangpannekake som virkelig redder alle anledninger, men på de siste avslutningene for barna har jeg erfart at kakebordet alltid er stappfullt av sjokoladekaker, så i år tenkte jeg skulle ta litt ansvar og bidra til variasjon! 
I tillegg røres denne kaken sammen på under et kvarter, noe som ikke er dumt i disse travle junidagene før ferien. Ikke minst smaker det frisk og godt med en kake fylt med sesongens bær!

 
Denne oppskriften er beregnet på en halv langpanne. Vil du lage en hel er det bare å doble. Da kan den kan trenge 4-5 min lenger i ovnen, men ikke mer enn det. Kaken skal være saftig!
 
Ingredienser:
  • 3 egg
  • 2,5 dl sukker
  • 4,5 dl hvetemel
  • 3 ts bakepulver
  • 2 ts vaniljesukker
  • 1 dl kremfløte 
  • 75g smør
  • ca 200g bær (bringebær og blåbær)
  • Litt melis  (valgfritt)
Fremgangsmåte:
Smelt smøret og sett det til avkjøling.
Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis.
Bland sammen de tørre ingrediensene og tilsett de i røra vekselsvis med smeltet smør og kremfløte. Kle en liten langpanne med bakepapir og ha røren i den.

Dryss blåbær og bringebærene over. Bruk en gaffel til å vende litt inn så de blir delvis dekket med røre.

Stek på 190 grader i ca 20 min.
Bland sammen melis med litt vann til du får en fin konsistens på glasuren. Når kaken er avkjølt kan du ringle den over med en skje som du holder litt høyt over kaken, og lag gjerne et sprøtt mønster.


Denne kaken har jeg bakt mange ganger. Jeg fant oppskriften initielt på bloggen Tessas Design.
 

3 kommentarer:

Anonym sa...

den kaken såg kjempegod ut og må prøves:) kan den frysast?

Anonym sa...

den kaken såg kjempegod ut og må prøves:) kan den frysast?

Monica sa...

Ja, dette er en fin kake å fryse:)