tirsdag 24. juni 2014

Lammecarré med rødvinssaus

Dette mine venner er noe av det beste jeg vet!

Lammecarré, rødvinssaus, grønnsakstuing og gode poteter.  Her kommer et gourmetmåltid som jeg ikke klarer å glemme. 


Rosastekt lammecarré er festmat for meg, men samtidig er det faktisk utrolig lett å lage! Med smaker av hvitløk og rosmarin servert med rødvinssaus er dette en nydelig middag som er perfekt til en spesiell anledning eller bare en kveld man vil lage noe ekstra godt.

Bildene er tatt fra sist vi lagde dette i anledning en hyggelig vennemiddag. Som tilbehør hadde vi også fransk rataouille og Pommes Anna. Her var det kun en ting å si: Nam!  (nam, nam, nam, nam, nam).

Ratatouille

Jeg skal være den første til å innrømme at rødvinssaus kan være vanskelig. Det er lett å gi seg før den har fått kokt nok og oppnådd den seige, konsentrerte konsistensen den skal ha. Eller tvert om -  la den stå for lenge, fordi man blir lei av å passe på, lar den stå uten oppsyn og plutselig er det meste er kokt bort.

MEN nå har jeg funnet meg en slags jukseoppskrift som gir fantastisk resultat. Det vil si konsentrert, smak av Michelinstjernetypen der gjestene slikker tallerkenene (det vil si hvis du omgås den typen frigjorte, herlige vesener som vi heldigvis har flust av i familien og blant venner).
Pommes Anna

Ikke tro at dette er så vanskelig å lage. Jeg påstår at de aller fleste som har brukt en sleiv før kan klare denne middagen med glans.
Og dette er mat som er skikkelig kult å servere!




Ingredienser:
(denne oppskriften er tilpasset 2 pers)
  • ca 500 g lammecarré
  • salt, pepper, rosmarin, hvitløk
  • smør og olje til steking

Saus
  • 1/4 rødløk, finhakket
  • 1 ss smør
  • 0,5 ss tomatpuré
  • 1 kvast frisk timian, eller 1 ts tørket
  • 1 dl rødvin
  • 1 dl god kjøttkraft/buljong (for eks Jacobs oksekraft, eller Knorrs fond du chef)
  • 1 ss balsamicoeddik
  • 1 ts sukker
  • 0,5 ss Worcestershire saus
  • Salt og pepper
  • Valgfritt: ca 0,5-1 ts Maisenna rørt ut i bittelitt vann.

Fremgangsmåte:
Saus:
  1. Smelt smør i en kjele og stekk løken litt. Tilsett tomatpuré og la det få frese i et par minutter. Tilsett rødvinen og la det koke så alkoholen fordamper (ca 5 min).
  2. Tilsett balsamicoeddik, sukker, Worcestershiresaus, timian og kjøttkraft. Krydre med salt og pepper. Kok på full guffe i 5 minutter. Sil sausen og ha den over i en annen gryte.
  3. Nå har du to valg: la sausen stå og koke til den blir tykk og seig med konsentrert smak (ca 35-55 min). Eller la den bare koke et par minutter til og jevn ut med Maisenna rørt ut i litt vann.
  4. Tilslutt smaker du til med salt og pepper og eventuelt mer balsamico for syre eller sukker for sødme.
Kjøtt:
  1. Ta ut kjøttet i god tid så det er romtemperert før du begynner. Gni lammekjøttet inn med et fedd hvitløk. Ha på bra doser med salt og pepper og finhakket fersk rosmarin. Brun kjøttet på middels høy varme i en blanding av smør og nøytral olje i ca fem minutter. Du skal ha skikkelig brun skorpe. (Kok gjerne så pannen ut med litt vann, og tilsett dette i rødvinssausen).
  2. Legg så lammekjøttet i en ildfastform og stek det på 180 grader i cirka 10 minutter. Bruk gjerne et  steketermometer. Jeg liker at kjøttet er rosa og tar det ut ved rundt 55-57 grader.
  3. La det hvile i ca 10 min før det deles opp.
Server med saus samt gjerne Pommes Anna og Rataouille.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei. Jeg testa sauseoppskriften din, da jeg innså at jeg hadde litt dårligere tid enn ønskelig i går. Den satt som ei kule. Fin konsistens etter å ha stått litt, selv uten maisena. Takk for det :)

Hilsen Tom Endresplass.

Unknown sa...

Takk for en god oppskrift på rødvinssaus til lam. Det er første gang jeg er fornøyd med en oppskrift jeg har fulgt fra a til å.