søndag 5. januar 2014

Ukemeny 1

Da er det nye året godt i gang.  Håper dere har hatt en fin start på 2014!

Med et nytt år følger ofte forventninger og masse ny energi! Jeg begynte året med å skrive en ukemeny for Matbloggsentralen,som ligger ute her. Et par av dere har spurt meg om ikke jeg og skal starte med å skrive ukemenyer. Nå var tiden inne siden det er nytt år og jeg er full av pågangsmot.
Tenkte at jeg kunne legge denne menyen ut her på bloggen også. Vil gjerne høre fra enda flere av dere om dette er nyttig. (Si gjerne i fra i kommentarfeltet eller per e-post, for da kan jeg skrive flere etter hvert...)

Her er denne ukas menyplan:

MANDAG


Det er mandag, men ingen grunn til å lage kjedelig mat! Vi skal starte uka med asiatisk laks


TIRSDAG


Tirsdag varmer vi oss på en fransk bønnesuppe med pistou.
Et snev av Provence rett inn på mitt norske kjøkken...
 
ONSDAG:

 
 
Onsdagens anbefaling er Kylling Saltimbocca. Jeg gnir kyllingfileter inn med sitronskall, timian og parmesan og legger på en skive Parma skinke. God middag!

TORSDAG:

Det er torsdag, og jeg lager en enkel fiskegryte med masse grønnsaker som hele familien liker. Ikke verst heller å få i seg "de 5 om dagen" i ett måltid. 
 

FREDAG:

På fredag koser vi oss med indonesisk kyllingform med en nydelig, kremet saus. En oppskrift jeg har arvet av min venninne Cecilie.

LØRDAG:


Det er lørdag og pizza-tid! Etter mange år med prøving og feiling har jeg funnet min favoritt: Pizza Parma på tynn, italiensk bunn.  Vi steker den på pizzastein.

 
Jeg slår et slag for en god drink hjemme på kvelden. Kjæresten min serverer ofte Moscow Mule.

SØNDAG: 

På søndag lager vi en langkokt indisk gryte med sterke, gode smaker. Mens gryten står og putrer baker jeg Naan-brød. Mye bedre med hjemmebakt enn de du får kjøpt i butikken.
 


Til dessert passer det med noe enkelt og friskt: karamelisert ananas med is.
 



 
Fine å gi bort i vertinnegave (hvis du ikke spiser alle selv).
 
 
Ha en god uke!

Ingen kommentarer: