torsdag 31. oktober 2013

Gresskarsuppe med parmesankrutonger

I anledning at det er selveste Halloween byr jeg på en god oppskrift på gresskarsuppe! Denne suppen ble både rund og hadde mye smak. Med varme parmesankrutonger til er dette en nydelig høstmiddag, Halloween eller ikke.


Det er faktisk første gang jeg lager gresskarsuppe. Siden jeg hadde så mye gresskarkjøtt var det bare å hoppe i det. Jeg surfet på nettet etter oppskrifter, men ble ikke helt fornøyd. Så i stedet lukket jeg øynene og prøvde å se for meg hva den burde inneholde. Jeg kom fram til at for sødmens skyld burde det være litt gulrot i, i tillegg til selleri som gir eksklusiv, litt sterk smak. (Psst: sellerirot er en hemmelig ingrediens som hever mange retter). Tilslutt rundet jeg den av med kremfløte, for jeg hadde lyst på en litt kremet suppe.

Når jeg lager suppe uten biter, synes jeg det er obligatorisk å ha noe sprøtt på toppen. Jeg lynstekte noe tørre ciabattarundstykker i ovnen som jeg på forhånd hadde dyppet i olivenolje og drysset parmesan over.


Vi jublet over denne middagen. Gresskar gir god smak til retter og skal definitivt brukes oftere i denne husholdningen framover.

Jeg har forresten spennende planer på gang. Mer om dette i neste innlegg:)



Jeg brukte alt gresskarkjøttet jeg hadde i hus, og det ga masse suppe. Vi spiste halvparten og la resten i fryseren. Det er jo genialt å ha en suppe på lur. (Går nesten fortere å tine enn å bruke en Toro pose...)

Ingredienser:
(Til 6-8 pers)
  • 1 kg gresskarkjøtt
  • 3 gulrøtter
  • 200 g sellerirot
  • 2 løk
  • 2 store fedd hvitløk
  • 2 dl kremfløte
  • 1,2 l god hønsebuljong (el grønnsaksbuljong)
  • 3 ss olivenolje
  • Litt frisk koriander eller gressløk til servering
  • 1 klatt rømme per tallerken
Parmesankrutonger:
  • Små skiver av baguette, ciabatta, rundstykker el landbrød (helst en dag gammelt)
  • Olivenolje
  • Parmesan

Fremgangsmåte:

  1. Finhakk løk, og fres den i en stor kjele i litt olivenolje.
  2. Skjær av toppen på gresskaret, og ta ut frøene. Skjær ut innmaten, og del den i biter. Ha det i kjelen, og fres i 7-10 min.
  3. Skjær selleri og gulrot i biter. Tilsett finhakket hvitløk, gulrot og selleri, og fres noen minutter til. Hell så over kyllingbuljong, salt og pepper, og la det koke til grønnsakene er møre. Det tar ca 20 minutter. 
  4. Bruk en stavmikser eller kjør alt i en blender. (Da er det lurt å gjøre det i flere omganger og holde godt på lokket. Snakker av erfaring...) 
  5. Hell alt tilbake i gryten igjen, tilsett kremfløte og la det småkoke i et par minutter til. Smak til suppen med mer salt og pepper.
  6. Hell suppen i boller, og dryss over frisk koriander og litt rømme. Drypp gjerne noen dråper olivenolje over ved servering.

Lag krutongene mens suppen koker:
  1. Skjær brødet i skiver. Hell olivenolje i en dyptallerken og dypp skivene fort i den. 
  2. Strø over revet parmesanost. Legg på stekebrett (med bakepapir på), og grill i ovnen i 5-7 min på full guffe. Vendes etter halve tid.

Suppen kan fryses i ca 2 mndr.

Ingen kommentarer: