mandag 21. oktober 2013

Gresskarmuffins til Halloween


Nå er det gresskar i den lokale matbutikken, og jeg tenkte friste med noen gode muffins til Halloweenfeiringen!


Halloween er ikke akkurat typisk norsk, men kanskje på vei til å bli det? Jeg er uansett glad for alle unnskyldninger til å bake og omfavner nye tradisjoner.

I disse muffinsene har jeg brukt revet gresskarkjøtt som gjorde at de virkelig ble saftige. I tillegg hadde jeg i biter av mørk sjokolade, revet eple og masse gode krydder. Muffinsene ble både smakfulle, lette og luftige. Jeg toppet de med en ostekrem som jeg er veldig glad i, og den harmonerer godt med krydderne.


 
Med barn i hus er det jo gøy å pynte! Jeg fant oransje konditorfarge i butikken som passer bra til både gresskar og Halloween. Så lagde jeg et spindelvevmønster med smeltet sjokolade. Det er mye lettere å få det til enn det kanskje ser ut som. Ikke la deg skremme av dekoren! Jeg er ingen proff kakepynter. Det viktigste for meg er først og fremst at smakene er på plass, og disse muffinsene ble kjempe, kjempe gode.


Jeg kjøpte et stort gresskar (på ca 6 kg) og brukte kanskje 1/3 av innmaten. (I morgen blir det dermed gresskarsuppe til middag...) Men er du skeptisk til gresskar, så blir muffinsene gode med revet squash eller gulrot i stedet.
 

Noen ganger er det praktisk å være litt i forkant. Muffinsene kan nemlig fryses med glasuren på, og så er det bare å ta de opp den 31. oktober!

Ingredienser:
(20-25 muffins) 
  • 3 store egg
  • 2,5 dl matolje
  • 350 g sukker
  • 325 g hvetemel
  • 2 ts vaniljesukker
    Revet gresskar

     
  • 2 strøkne ts kanel
  • 1/2 ts muskat
  • 1/2 ts ingefær
  • 1/2 ss natron
  • 1/2 ss bakepulver
  • 100 g kokesjokolade
  • 2 små grønne epler
  • 400g revet gresskarkjøtt
Ostekrem:
  • 100 g romtemperert smør
  • 200 g romtemperert kremost naturell
  • 1 ss vaniljesukker
  • 1 ss presset appelsinsaft
  • ca 300 g melis
Annet:
  • Oransj konditorfarge
  • 100 g mørk sjokolade

 
Fremgangsmåte:
  1. Pisk sammen egg, sukker og olje.
  2. Sikt sammen hvetemel og de øvrige tørre ingrediensene, og bland det inn i røren.
  3. Sett ovnen på 180 grader. Rør i hakket kokesjokolade. Skrell eplene, riv de grovt og vend inn i deigen. Bland inn revet gresskarkjøtt. (Ikke bruk skallet på gresskaret).
  4. Ha deigen over i muffinsformer som du fyller opp til litt under 2/3 av formen. (Evt kan du lage en kake, og da bruker du en liten langpanne). Stek muffinsene midt i ovnen på 180 grader i 25-30 min. Disse har litt lang steketid for det er mye fuktighet i muffinsene. (En kake tar ca 45-50 min).  Avkjøl dem helt før du har på glasuren.
  5. Glasur: Rør sammen romtemperert smør og kremost. Pisk så inn litt presset appelsinsaft, vaniljesukker, og deretter melis til du har en fin konsistens. Ha i konditorfarge om ønskelig.


Spindelvev dekor:
  1. Smelt sjokoladen i et vannbad. La den avkjøle seg noe så den tykner litt igjen. Ha sjokoladen i en liten spruteflaske eller sprøytepose med veldig liten åpning.
  2. Smør glasur på 2-3 muffins av gangen. Bruk teskje eller kniv.
  3. Lag en prikk i midten og så tre ringer med den smeltede sjokoladen. Bruk en tannpirker el lign og dra striper (6-7 striper )fra midten av kaken og ut mot kantene for å få spindelvevmønsteret som vist her:






Osteglasuren kan byttes ut med sjokoladeglasur. Da kan du lage spindelvevmønsteret med hvit sjokolade i stedet.

Ha en fin Halloween godt folk!

Inspirasjon til dekor: bbcfood.com

6 kommentarer:

Elin sa...

Lekkert! :)

anita sa...

Flott oppskrift, lagde den uten sjokolade, for det var det ikke i skapet her, men luftige og fine :-). Pyntet med ristede gresskarkjerner, det tilfører litt salt og balanserer smaken godt, synes jeg :-)

Elisabeth sa...

Nam nam!
Takk for oppskrift :)

Monica sa...

Takk takk:)
@Anita - kan tenke meg det ble godt med gresskarkjerner, ja! Og da er det sikkert greit å ikke ha sjokolade i uansett:)

Anonym sa...

Stemmer det med 1/2 ss natron og bakepulver, eller skal det stå ts?

Monica sa...

Det stemmer!