tirsdag 17. september 2013

Eplekake med vaniljekrem

I dag har bloggen min passert helt utrolige 1 million visninger.
Vanvittig gøy at så mange følger meg om dagen. Dette må feires med en kake!


Tre-åringen og jeg har nemlig høstet epler og bakt eplekake! Stor stas kan dere tro.
Vi fikk ingen epler i fjor, men i år har det dukket opp masse syrlige epler på treet vårt. Så det var aller første gang vi kunne bake med epler fra egen hage.

Det er derimot ikke første gang jeg baker eplekake da. Jeg har prøvd ut et par tre oppskrifter opp gjennom årene og landet på denne her som har blitt min favoritt. Den gir en saftig og god kake med passe mye deig i forhold til epler, synes jeg. Her spares det ikke på noe. Det skal nemlig være vaniljekrem inni!



Mmm, nå skal det bli eplemos, eplesaft, epledesserter og eplepaier framover. Det blir muligens kamp om eplene for samboeren har startet et stort eplecider prosjekt. Mer om det annen gang.



Her kommer oppskrift på den gode kaken som helst spises med vaniljeis til.

Ingredienser:
  • 100 g + 40 g smør (totalt 140g)
  • 4 egg
  • 3 dl sukker
  • 6 dl mel
  • 3 strøkne ts bakepulver
  • 2 dl matfløte
  • 5 store grønne epler (helst syrlige)
  • 1 dl sukker
  • 1 1/2 ss kanel
  • 4 dl vaniljekrem (ferdigkjøpt)

Fremgangsmåte:
  1. Smelt 100 g smør, og avkjøl det noe.
  2. Visp sukker og egg til eggedosis. Bland sammen siktet mel og bakepulver. Rør inn smeltet smør og matfløte.
  3. Hell røren over i en liten langpanne (eller en kakeform på ca 27 cm) kledd med bakepapir. Fordel vaniljekremen forsiktig over røren med en slikkepott.
  4. Skrell eplene og skjær dem i båter. Bland eplebåter med sukker og kanel.
  5. Legg eplene tett i tett på vaniljekremen. Bruk en ostehøvel og skjær kaldt smør i tynne skiver som legges på toppen. Stek kaken ved 175 grader i 45-50 minutter.
Denne oppskriften fant jeg opprinnelig i en av Lise Finckenhagens kokebøker. Jeg har endret litt på den etter egen smak.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer!

Per Stordal sa...

Eplekake er noe av det beste jeg vet. Og jeg skal prøve oppskrifta di blogger. Ha en fin helg da :)

Monica sa...

Hei Magne.
Utrolig gøy å komme på VG.no - takk!

Urteklinikken - Kristin Skoglund sa...

Nam,nam..elsker eplekake..skal prøve oppskriften din..men savner oppskrift på vaniljekremen..synes hjemmelaget skal være hjemmelaget "all over"..ha en flott helg!

Monica sa...

@Per - Håper det smakte. Og god helg til deg også.

@Egon - HELT enig i at hjemmelaget vaniljekrem er best. Og i bunn og grunn er det ikke så vanskelig å lage heller. Jeg har brukt denne oppskriften her en gang med stort hell (ga litt mye krem, men kjekt å ha litt til overs til fruktdessert og annet synes jeg).

http://www.matprat.no/matnyttig/pa-kjokkenet-ditt/tilberedning/slik-lager-du-eggekrem-vaniljekrem

Anonym sa...

Kan denne lages dagen før den skal serveres tro? Hvis den settes i kjøleskap?