onsdag 5. juni 2013

Spekemat med den beste potetsalaten



I går hadde vi nydelig sommermiddag. Spekemat er så lettvint å lage, og jeg blir alltid overrasket over hvor utrolig godt og smakfullt det er. Jeg liker kombinasjonen av salt spekeskinke, kremet potetsalat, myk eggerøre samt melon og jordbær. Flatbrød smaker bra til. Har du en iskald øl også så nærmer dette seg noe av det beste jeg får på akkurat denne tiden av året.
Vi har dessuten gått til innkjøp av en hel serranoskinke som henger i kjelleren. Den brukes i alle slags middager om dagen og skal sikre oss snacks og kjapp mat på latere dager i sommer. (Samboeren min pigger hyppig ned i kjelleren om dagen for å si det sånn...)


Ikke så revolusjonerende oppskrift, dette her, men hvem vet, kanskje dette tradisjonelle måltidet har gått litt i glemmeboka hos noen. Og det viktigste for meg er at jeg får denne potetsalaten til. Den er skikkelig god, og selv om det er en kremet variant så blir den frisk på grunn av syrlige, grønne epler. Mange har spurt meg om oppskriften på den i det siste og sverget at de aldri skal kjøpe ferdig potetsalat mer. Henger du deg på?
Hvis du virkelig har dårlig tid og vil ha det superenkelt, kan du eventuelt bare koke noen nypoteter og ha rømme til i stedet.


Ingredienser til 2 pers:
  • 8-12 skiver spekeskinke (den du liker)
  • 6 egg + gressløk, salt og pepper  - til å lage eggerøre
  • 1/2 melon
  • 10-15 jordbær
  • Flatbrød
  • Potetsalat
  1. Lag potetsalaten først.
  2. Legg skinkeskiver på fat. Skjær melonen i båter og rens jordbærene.
  3. Lag eggerøre med litt gressløk, salt og pepper. For å få et bra resultat er det viktig å piske eggene luftige, bruke litt tid og ha stekepannen på lav varme.
  4. Server med flatbrød med smør.

Vips så er det klart.
Dette er fin sommermat som også er lett å lage til mange. Det meste kan forberedes i forveien, og det er jo praktisk når man skal ha gjester!

1 kommentar:

Aurora sa...

Hei Monica,

Jeg skulle gjerne vært i kontakt med deg angående bloggen din. Kunne du sendt meg en email, hvis du er interessert i høre.

Med vennlig hilsen,
Aurora

aurora(dot)prois(alfakrøll) searchlaboratory(dot)com