lørdag 18. mai 2013

Hjemmelaget aïoli

Aïoli = piske, piske, piske.


Når det er sagt, så er det faktisk lekende lett å lage sin egen majones. Jeg synes dessuten at det gir en god og litt småstolt følelse når jeg lager min egen variant. Det er særlig når vi skal ha aïoli (hvitløksmajones) at jeg styrer unna kjøpevariantene. Jeg har tilgode å finne en som jeg synes smaker skikkelig bra så langt.



Vi koser oss ofte med skalldyr på fredagskveldene, og da synes jeg hjemmelaget aïoli løfter måltidet et par hakk! I min majonesversjon bruker jeg litt fransk sennep,  dessuten synes jeg det smaker godt å ha i finhakket basilikum. Derimot hvis vi skal ha den til reker og fisk har jeg i litt ekstra sitron og bytter ut basilikum med finhakket dill.


I dag var det en ganske ordinær kylling middag som fikk seg ett stort løft med hjemmelaget aïoli.




Aïoli lagger du på knappe 10 minutter. Det viktigste er at alle ingrediensene må ha omtrent samme temperatur,  så de må du altså passe på og sette fram litt i forkant. Utover det kreves kun rå muskelkraft til piskingen, med mindre du bruker en stavmikser. Jeg lærte på hotellfagskolen å gjøre dette for hånd og holder meg til det...og da slipper jeg også å vaske opp så mye!



Ingredienser:
til en stor porsjon
(som tilbehør til mat til 4 pers)
  • 2 eggeplommer
  • 1 1/2 ts Dijon sennep
  • 2 dl nøytral olje
  • 1-2 fedd hvitløk (etter smak)
  • salt og hvit pepper
  • ca 1 ss finhakket basilikum
  • litt nypresset sitronsaft


Fremgangsmåte:
  1. Bland sammen eggeplommene og sennep i en bolle. Hakk og knus hvitløksfeddene, strø over litt salt og mos det inn i hvitløken. Ha over i bollen, og pisk godt med en håndvisp.
  2. Drypp først kun noen få dråper olje i eggeblanding, og visp inn. Ha deretter i oljen i en sakte, tynn stråle. Stopp gjerne noen ganger underveis og bare pisk i herdig så du sørger for at den ikke skiller seg. Du skal få en tykk, kremete majones.
  3. Ha i salt, pepper og basilikum, og smak til med sitronsaft. 
Denne kan oppbevares i kjøleskap i ca 2 dager.

1 kommentar:

Gisle sa...

Jeg prøvde denne oppskriften i ettermiddag. Men jeg skulle bare ha til meg selv så jeg halverte mengdene. Artig å ha greidd å lage aioli bare ved å vispe med en gaffel!