mandag 28. januar 2013

Kongepasta: Pasta med kongereker


Her kommer oppskrift på en rask, god og samtidig litt eksklusiv pastarett.

For hvem kan vel motstå en real porsjon pasta i silkemyk, kremet tomatsaus toppet med litt salt smak av sjø - aka kongereke? Ikke jeg, i hvertfall.


Fiskebilen kjører innom nabolaget vårt av og til og det hender vi kjøper opp litt fisk. Jeg hadde nesten helt glemt at før jul hamstret vi kongereker på tilbud. Når vi i dag hadde lyst på en skikkelig digg pastamiddag kom vi på disse som lå fryseren. Så fine!


Vi komponerte en pastarett med kremet fløtesaus, hvitløk og friske tomater som vi spiste sammen med tagliatelle. (Det er den beste pastatypen til kremet pasta med fisk og skalldyr, synes jeg.) Kongerekene delte jeg i biter og blandet inn tilslutt.
Dette ble en av de bedre pastaretten jeg har smakt. I tillegg tok det bare et kvarter å lage denne middagen. Lite oppvask ble det også.

Jeg synes det ble ekstra godt å bruke friske tomater, men har du ikke cherrytomater kan du bruke en boks hermetiske tomater. Det blir litt annen smak men blir fortsatt godt altså!
Kongereke-kjøttet likner nesten på hummer og er noe for seg selv. Til hverdags kan det fint byttes ut med scampi eller reker. Her er det rene, gode smaker så skal frem så vi holdt det enkelt uten å blande inn for mye grønnsaker, buljong el lign. 



Dette kaller jeg pasta-halleluja!

Ingredienser:
(til 2 veldig sultne)
  • 200-300 g kongereker (brukte 6 stk)
  • 1 ss olivenolje
  • 400 g cherrytomater
  • 3 vårløk
  • 1 fedd hvitløk
  • 1/4 ts chiliflakes
  • 0,75 dl fløte
  • 1 stor håndfull basilikumblader
  • salt og pepper etter smak
  • 300 g tagliatelle eller annen pasta
  • Revet parmesan til servering for de som liker det
Fremgangsmåte:
  1. Sett pasta til koking aller først. Da blir alt klart samtidig.
  2. Finhakk vårløken, og del cherrytomatene i to. Ha olivenolje i en kjele og fres vårløk og tomatene i et par minutter. Finhakk hvitløken og tilsett den. Sett på lokk og skru ned varmen. La det stå og surre i ca 5 min.
  3. Rør i fløten, og la det små koke noen minutter til. Finhakk basilikum og ha i, samt salt, pepper og chiliflakes. (Sistnevnte kan droppes)
  4. Rens kongerekene (på samme måte som vanlige reker). Husk å fjerne tarmen. Det er den svarte "strengen" som ligger langs ryggen. Skjær i 1-2 cm store biter og bland inn i sausen. Rekene skal bare akkurat bli varme (ellers blir de fort seige).
Bland sammen tagliatelle og saus i kjele eller rett på tallerkenen. Du tenker kanskje at det ser ut som om det er lite saus, men denne retten er mektig og det skal ikke være så altfor mye av den.
Litt revet parmesan kan være godt til.

6 kommentarer:

Unknown sa...

This looks delicious, it must be very flavorful! I love shrimp, great recipe!

I just discovered your blog and browsed through some of your recipes, they all look scrumptious!

Even if I have to use the translator I really enjoy reading your posts :)

I'm a new follower!

Michela from Italy

Monica sa...

Wow, how exciting with an Italian follower! I am honored:) Nice to hear that the translations tool is working.
Monica

en familie - en inntekt sa...

For en flott blogg! Her er mye inspirasjon å hente for en som ikke er så flink å lage mat. Denne linker jeg opp :)

Sunniva sa...

Dette var veldig godt! Jeg liker stilen din, veldig ujålete, men samtidig ordentlig og spennende mat! For meg og kjæresten ble det en romantisk middag midt i hverdagen. Takk!

Monica sa...

Tak for hyggelige kommentarer dere. Jeg har store planer om å blogge igjen veldig snart:)

Unknown sa...

Så deilig det så ut,sommer middag:)