tirsdag 15. mai 2012

Anne Kaths sjokoladekake med lys sjokoladekrem

Tid for Sjokoladekake!!!

For mange år siden smakte jeg en sjokoladekake med en lys glasur som jeg ikke kan glemme. Siden den gang har jeg vært på utkikk etter en god oppskrift. Nå har jeg endelig funnet akkurat det jeg var ute etter, nemlig denne saftige sjokoladekaken med luftig, lys sjokoladekrem.


Oppskriften kommer fra Anne Kath, en hyggelig nabomamma. Snill som hun er leverte hun denne på døra til oss da vi skulle ha barnedåp. Jeg måtte bare be om oppskriften og få den inn i samlingen her. Her snakker vi farlig god kake med en nydelig glasur! En av hemmelighetene til den luftige sjokoladekremen er å ha i litt kokende melk mens man pisker.

Sjokoladekaken falt i smak hos både voksne og barn. Og ikke minst hos meg. Jeg er egentlig ikke noe kakemenneske, men gikk likevel og småspiste på de få restene som var igjen, og vil bare ha MER!

Denne kaken er holdbar i minst 3-4 dager. Den oppbevares kaldt, men bør tas ut ca 20 min før den serveres.

Ingredienser:

Kake:
(vanlig rundt kakeform, ca 23 cm diameter)
  • 2 egg
  • 1 1/2 dl sukker
  • 4 ss smeltet meierismør
  • 1 1/2 dl melk
  • 3 dl hvetemel
  • 1 1/2 ts bakepulver
  • 2 ss kakao
  • 2 ts vaniljesukker
  1. Smelt smøret og sett til side.
  2. Pisk stiv eggedosis av egg og sukker.
  3. Ha i det smeltede (litt avkjølte) meierismøret og deretter melk.
  4. Sikt i alt det tørre og rør godt.
  5. Hell røren over i en smurt form. Stek på 175 grader midt i ovnen i ca 40 min.

Glasur:
  • 250 g meierismør (romtemperert)
  • ca 200 g melis
  • 2-3 ss melk
  • 1 ts vaniljesukker
  • 100g kokesjokolade (eller melkesjokolade)
  • 1 ss meierismør
  • 1 egg
Evt sjokoladepynt

  1. Rør smør og melis sammen, og tilsett kokende melk samt vaniljesukker. Det skal bli lett og porøst. Smelt sjokoladen sammen med 1 ss smør, avkjøl litt, og og bland det deretter inn smør/melis-blandingen. 
  2. Tilsett et egg, og pisk dette inn med en mikser. Men dersom fyllet blir veldig tynt når sjokoladen tilsettes så kan det settes i kjøleskapet til det begynner å stivne, for så å piske det opp med egget så det blir mykt og smidig. Dette er litt på slump, så smak til. Noen spiseskjeer med kokt kaffe er også godt i.
  3. Bre glasuren over kaken og pynt den som du vil!
Du kan drysse over raspet sjokolade til pynt. Jeg smeltet litt hvit sjokolade til sjokoladedekor for å skrive navn. Da brukte jeg en dekorpenn (fra Lecué), skrev på bakepapir og avkjølte det.
 

Til en liten langpanne dobler man oppskriften. Dersom man ønsker en ekstra barnevennlig kake kan kakao byttes ut med oboy (i kakebunnen).

23 kommentarer:

Camilla76 sa...

For en finfin kake! Denne ga meg vann i munn. Sjokoladekake halleluja!! Slår til å lager denne til 17.mai, jeg:)

Ane @ Uten Gluten sa...

Åh, jeg har også alltid gått rundt og drømt om akkurat denne typen glasur, men ikke kommet i nærheten!
Blir nok nødt til å prøve denne :))

Anonym sa...

Er dette nok sjokoladekrem til å fylle kaken med også? Eller er det bare ment å ha den "på utsiden"? Jeg liker best at kakene er fylt (mer av det syndigste - kremen :-))

Monica sa...

Her er meningen å ha den kun på utsiden. Det skal være et godt tykt lag og da trengs det ikke inni også, spør du meg...

Unknown sa...

Å hjelp, denne kaken ble totalt misslykket! Når jeg tok den ut av ovnen ble det bare et stort hull i midten, og den er helt rå inni...:( Enda jeg fulgt oppskriften til punkt og prikke...

Monica sa...

Hei Henriette.
Det var synd å høre at den ble mislykket. Jeg har laget denne kaken selv nylig og min ble høy, fin og gjennomstekt. De fleste sjokoladekaker har jo steketid på mellom 30-50 min, men det er lurt å sjekke med en nål uansett. Alle ovner oppfører seg litt ulikt. Vanskelig for meg å si hva som gikk galt hos deg, siden jeg ikke står inne på kjøkkenet ditt...men bedre lykke til neste gang! :)

Anonym sa...

Hei, har tenkt å lage den kaken men jeg har ikke kokesjokolade/melkesjokolade til kremen vet du om noe annet jeg kan bruke i steden for det?

Monica sa...

Dette svaret kom nok altfor sent til deg, men du kan ihvertfall bytte ut sjokolade med bakekakao. Sjekk for eks glasuren til texaskaken jeg har lagt ut. Du kan lage halv porsjon, hvis du bruker den.

Tatjana sa...

Hei, kan man fryse ned glasuren og ta den ut av fryseren samme dagen man skal servere den med kaken?

Monica sa...

Hei Tatjana.
Jeg har ikke prøvd, men har gjort det med andre sjokoladglasurer med hell. Men denne har litt ekstra luftig og myk konsistens så det kan hende den taper seg litt på det da...

Anonym sa...

Hver er jonas?

Monica sa...

Hvis du mener hvem, så er Jonas altså sønnen min:)

Line sa...

Laget denne i dag, gud hvor nydelig! Utrolig enkel oppskrift å følge, selv om det er første gang jeg lager kake ;-)

Monica sa...

Så hyggelig å høre, Line. Jeg digger denne kaken også. Får vann i munnen bare å tenke på den, så kanskje den må lages snart igjen...

Mina sa...

Hei! Når du lager glasuren, og skal blande smør og melis sammen, er det da smeltet eller romtemperert smør da?:)

Monica sa...

Da bruker du romtemperert smør. Har oppdatert oppskriften så det står forklart litt tydeligere nå:)

Anonym sa...

Stekes den midt i ovnen eller på nederste rille? :) Takk for super oppskrift.

Monica sa...

Jeg steker den midt i ovnen.
Har presisert i oppskriften!
Lykke til:)

LilleRine sa...

hallo... flott blogg :) men denne kaka, hvor høy blir den da den er nystekt???

LilleRine sa...

hei!!
flott blogg - masse godt!!

hvor høy er det meninga kaken skal bli da den er ferdig stekt??

Anonym sa...

Tusen takk førr nydelig kakeoppskrift æ bakte den fre og søn var den spist opp. To voksne og ei lita jenta kosa sæ masse:) æ delte den og hadde vaniljekrem og hakka daim inni. Pynta oxo med daim på toppen:) nydelig:)

Monica sa...

Mmm, det hørtes godt ut. Nå fikk jeg lyst på kake!

Unknown sa...

Denne kaken er bare super god! :D