fredag 1. mai 2015

80-talls pizza


Pizza!


I dag smaker det ekstra godt med fredag. Jammen er det langhelg også.  Denne læreren her har hatt en turbouke av dimensjoner. I løpet av de siste 10 dagene har jeg rettet rundt 75 skriftlige innleveringer og i tillegg levert fire store oppgaver på studiene. Alt sammen på kveldstid etter jobb. Omtrent 4000 ord på akademisk engelsk har blitt presset ut, og jeg er stolt forfatter av mine to første ordentlige, blodseriøse litterære analyser.
 

I dag la jeg jobb og studier på hylla til fordel for koselig familietid. Etter masse aktivitet i hagen utendørs og grundig husvask, synes jeg at vi fortjente en ekstra digg pizza. I kveld ble det litt 80-talls mimring for pizzaen med kjøttdeigsaus og masse ost likner på den jeg er oppvokst med. Pappaen min disket ofte opp med mild, barnevennlig pizza med tykk bunn på lørdagskvelder på den gamle, blå duken som betydde kveldskos (og som jeg aldri kommer til å glemme). Litt senere i livet var det denne typen pizza som jentegjengen lagde til vorspiel og jentefnis.

 
Oppskriften er litt annerledes enn pappa sin. Jeg tok utgangspunkt i en fra Godt.no av Geir Skeie. Bilde gjør en på en eller annen måte ikke pizzaen "justice". Deler herved oppskriften, men må advare mot at det er lett å forspise seg...
Smaker veldig godt med kålsalat til, slik svenskene gjør det.
Vi sparte ikke på osten...
 
Ingredienser:

Deig 
  •  
  • ca 30 g gjær
  • 3 dl vann 
  • 500 g mel 
  • 2 ss olivenolje 
  • 1 ts  salt  
Fyll  
  • 400 g kjøttdeig   
  • 1 løk 
  • 1 fedd hvitløk 
  • 10-15 sopp (avhengig av størrelse)
  • 1 stor fersk tomat
  • 2-3 ananasringer
  • 1 boks hermetiske tomater 
  • 2 ss  tomatpuré 
  • Litt vann
  • 0,5 ss  mel 
  • Oregano
  • Salt og pepper
  • ca 300 g revet ost  
 
In the making...

Fremgangsmåte:

Deig:
  1. Ha lunkent vann og olivenolje i bakebollen. Løs opp gjæren, og rør med en gaffel. Tilsett melet sammen med salt og kjør dette på medium hastighet i 10 min i en kjøkkenmaskin.
  2. Sett deigen til heving i 30-40 min.
 
Fyll:
  1. Stek grovhakket løk og finhakket hvitløk i en panne. Tilsett kjøttdeig og stek videre.
  2. Tilsett tomatpureen og de hermetiske tomatene å la det koke lett. Bland sammen melet med litt vann og tilsett. Ha i krydder.
  3. La sausen koke i 5-10 min. 
  4. Sett kjøttsausen til avkjøling før den legges på pizzadeigen. Bak ut pizzadeigen på et melet bord med en kjevle. Ha bakepapir på et stekebrett, og flytt deigen over på brettet. Dra litt i deigen for å få den til å dekke hele brettet. Ha på fyllet, sjampinjong og la pizzaen heve til dobbel høyde. Strø til slutt på ost.
  5. Stekes på 200 grader i 20 minutter. 

3 kommentarer:

Michelle sa...

Hei :) Hvordan hermetiske tomater? Grovhakkede? Cherrytomater?

Mvh Michelle

Monica sa...

Det spiller ikke så stor rolle. Jeg bruker ofte den billigste boksen med grovhakkede tomater når jeg skal blande sammen med kjøtt og krydder:) Men så klart finnes det ultragode cherrytomater på boks som også funker som bare det.

Michelle sa...

Takk :)