søndag 14. september 2014

Dessert med epler: Eplecrumble

Nå er det virkelig lenge siden siste blogginnlegg. Først må jeg få si en takk til dere som sender koselige e-poster og spør etter meg.  Det varmer! For å svare - jeg har ikke lagt ned bloggen, men den lever sitt eget liv litt på egenhånd om dagen.
For en måned siden begynte jeg i ny jobb og i tillegg er jeg i gang med studier. Som småbarnsmor til to er det dermed ikke nok timer i døgnet til så mye annet.  Planen er å skrive et innlegg hver måned denne høsten. Så får vi se etter det...




I dag hadde jeg overhode ikke tenkt til å prioritere blogging, men jeg måtte bare finne fram pc'n etter å ha laget en dessert som er noe av det bedre jeg har spist på lenge. Da var det bare knipse noen bilder og finne fram tastaturet igjen...





 
Vi høstet nemlig epler i dag. Det har kommet mange gode, syrlige epler på treet vårt i år. De fleste skal det forhåpentligvis bli cider av, men noen holdt jeg av til å lage epledesserter og kake.





 
I dag var jeg klar for å stå litt på kjøkkenet sammen med barna. På høsten og vinteren synes jeg det smaker ekstra godt med varme desserter. En av favorittene mine er crumble. Jeg liker å ha hasselnøtter i crumbledeigen for det gir litt mer å tygge på og veldig god smak. 
Denne retten skal stå en stund i ovnen, men til gjengjeld får man myke, karamelliserte epler, og kombinert med sprø topping er dette noe for seg selv. Med litt vaniljeis til nærmet jeg meg himmelen der jeg satt på terrassen og leste om språkvitenskap i høstsola...






 
Oppskrift:
  • 800 g syrlige epler
  • 50 g hvitt sukker og 50 g brunt sukker
  • 1 ts kanel
  • revet skall og saften av 1 appelsin
  • 50 g rosiner
  • 1 ss hvetemel
  • 25 g smør, i små terninger
 
Crumble:
  • 100 g hasselnøtter, ristede
  • 100 g hvetemel
  • 100 g sukker eller demerarasukker
  • 80 g smør, romtemperert

Fremgangsmåte:
  1. Ta ut smøret så det blir romtemperert.
  2. Finn fram en stort bolle, og bland sammen eplebåter, rosiner, sukker, kanel, appelsinskall og mel. Skrell eplene, fjern kjernehuset og skjær eplene i middels store båter. Ha eplene over i bollen og vend de inn. Ha det over i en paiform eller ildfast form (som rommer 1,2 - 1,5 liter). Press saften av appelsin og hell den over i formen og fordel smørterningene.
  3. Rist hasselnøttene (hele) enten i panne eller ovn i 3-4 min. Hakk nøttene grovt og bland sammen resten av ingrediensene til en smuldrete deig. Fordel deigen jevnt over eplene og stek det hele ved 180 grader i 45-50 minutter. Smuldrelokket skal være gyllent og sprøtt, og eplene møre. Server med pisket krem, vaniljsaus eller is.

 
Oppskriften har jeg fra Frokost TV for lenge siden. Desserten ble laget av damen som lager så mange gode desserter, nemlig Lise Finckenhagen. 
 

1 kommentar:

♥ Stines hverdag sa...

Nå fikk jeg lyst på eplekake :-) Jeg har en oppskrift som ligner og det er bare så deilig!!