onsdag 22. august 2012

Pasta med laks, erter og asparges

Fra jeg var 20 til omtrent 30 år gammel spiste jeg ikke laks. Grunnen var at jeg forspiste meg ordentlig i barndommen. Jeg var nok litt lei etter å ha fått helstekt laks / ørret i folie hjemme nesten hver søndag. (Det som er så godt!!) Men ikke skal jeg klage, for nå er jeg i ferd meg å gjøre akkurat det samme mot mine barn. Nå står laks på ukesmenyen minst en gang i uka, gjerne to!



Her har du en god middag på under en halvtime! Jeg har spist laks og pasta på mange måter, men slik liker jeg det best: Stekt laks, asparges og kremet tagliatelle. Superviktig for denne retten er å legge laksebitene forsiktig på tilslutt. Hvis de blandes inn i pastaen blir de lett most og mister sin fine struktur.
Her bruker jeg tinte laksefileter fra fryseren.  Grønne asparges, litt erter, rødløk og soltørkede tomater kokes inn med kremfløte eller crème fraîche. Tilslutt skal det være godt med maldon salt og nykvernet pepper.


Til dette koste vi oss med et glass med våre nye favorittvin Cavalchina Custoza 2011 ( Et godt kjøp!) Vi avsluttet med norske jordbær og en knallgod italiensk vaniljeis. Og vips ble dette en av de aller beste og enkleste sommermiddagene jeg har laget i årI
  
Ingredienser:
(4 pers)  
  • 4 skiver laks (uten skinn og bein)
  • 1 rødløk, i tynne båter
  • 1 bunt grønn asparges
  • 1 dl frosne selskapserter
  • 1 boks crème fraiche (evt 2 dl kremfløte)
  • 5-6 soltørkede tomater, i biter (el 4 ss)
  • 1/4 sitron
  • litt dill (evt andre urter)
  • Maldonsalt, sort pepper
  • Litt olivenolje
  • Tagliatelle til fire porsjoner


Fremgangsmåte:
  1. Kok pasta etter anvisning på pakken i en stor kjele.
  2. Legg laksen i en ildfast form. Stek den midt i ovnen i ca 10 min på 200 grader. 
  3. Skjær rødløken i tynne båter. Skyll aspargesene, og brekk av den trevlete delen nederst (der det gir naturlig etter).  Skrell aspargesene forsiktig hvis du synes det er nødvendig. Del dem i store biter. Jeg får 4-5 biter per stk. Ha litt olivenolje i en stekepanne, og fres rødløk og asparges. 
  4. Finhakk de soltørkede tomatene, og ha i pannen. Tilsett crème fraîche og ertene, og la det stå å småkoke til aspargesen er mør. Press over sitronsaft, og tilsett finhakket dill eller andre urter som f eks basilikum, persille.  Smak til med maldonsalt og pepper.
  5. Hell vannet av pastaen, men spar på litt av det (et par spiseskjeer). Ha pastaen tilbake i kjelen, og hell over den kremede sausen. Bland det forsiktig sammen og ha i et par ss av kokevannet til du har fin konsistens. 
  6. Del laksen opp i passe store biter.  Anrett pastaen på tallerkner og legg over den stekte laksen. Dryss over litt mer maldonsalt og nykvernet pepper.
Om du vil kan du også ha et dryss revet parmesanost over. Det strides om det er lov eller ikke, men det er godt med littegrann synes jeg.  

Ingen kommentarer: