torsdag 2. august 2012

Kylling Saltimbocca

Saltimbocca er en skikkelig god klassiker i den italienske matverden som jeg har spist mange ganger på restaurant. Opprinnelig skal det være kalvekjøtt fylt med salvie, surret i spekeskinke. Dette tar en liten salto i munnen din (som det faktisk betyr).  Men til hverdags blir det sjelden kalv her hjemme, så vi lager heller denne fantastisk gode varianten med kylling. Ikke helt autentisk, men dette er skikkelig Monica-mat:)


Her er det bare å gyve løs på kyllingen og banke den flat. Deretter har jeg på revet sitronskall og parmesanost. Jeg bruker timian i stedet for salvie, og det blir også helt nydelig. Tilslutt avslutter man med å legge på en skive god skinke. I dag brukte jeg serranoskinke som ga mye smak.


Som tilbehør passer det bra å spise kyllingfileten sammen med litt risotto eller pasta. Vi hadde kremet tagliatelle til, pluss en salat med tykk balsamicodressing. 

Right up my alley, rett og slett!



Ingredienser:
(til 2)
  • 2 kyllingfileter
  • 1 liten sitron (kun det gule skallet)
  • To store håndfuller med fersk timian
  • ca 50g parmesan
  • 2 skiver god spekeskinke (f. eks serrano, parma)
  • Olje, smør, salt, pepper
 Eventuelt litt hvitvin til deglasering (valgfritt)

  1. Riv sitronskall og parmesanost med den fineste raspen på et råkostjern.  Ha det over i en bolle. Finhakk timianbladene, ha over i bollen og bland alt lett sammen.
  2. Bank kyllingfileten flate. Bruk gjerne en kjøttklubbe (Jeg fant ikke min etter flyttingen og kjøpte ny på Clas Ohlson til 79 kr). Lag noen små snitt i hver filet, dryss salt og pepper på og legg deretter på sitron, parmesan og timianblandingen på kyllingfiletene (på en side). Legg på en skive med skinke per filet.
  3. Varm opp en panne med en liten dæsj olje og litt meierismør, og stek kyllingfiletene på relativ høy varme med skinkesiden først. (Man kan sette i en tannpirker, men jeg dropper det for parmesanen binder skinken til kyllingen). Etter et par minutter kan du vende kyllingfiletene. Skru så ned varmen litt, og la de steke videre i ca 5 minutter til de er helt gjennomstekte. 
  4. Valgfritt: Man kan nå ha litt hvitvin i pannen hvis man har, og deglasér på denne måten for å få en sky med god smak. Da bruker du en tresleiv for å få med deg alle biter som sitter fast i pannen, lar vinen frese litt, og tilsetter en skje med smør.

Spis disse gode kyllingfiletene gjerne med pasta og salat. Et glass italiensk rødvin er heller ikke å forakte til denne gode retten.
 
Ps. Likte du retten så sjekk også ut denne varianten med svin!

6 kommentarer:

Camilla76 sa...

Dette så veldig godt ut må jeg si. Skal prøves ut:) Og så flotte bilder.

Anonym sa...

Bloggen din er bare så fantastisk!! Hver gang jeg har gått tom for middagsideer eller mangler inspirasjon (hvilket et tilfelle relativt ofte), titter jeg innom bloggen din og vips så har jeg middagsplanene klare en uke fremover! Takk for super inspo, fortsett sånn!!
-Ida, 26

strofe sa...

Namm. Prøvde denne i helga, og det var nydelig :) Det skal gjentas :) Perfekt å servere når man får gjester :)

Monica sa...

Takk for kommentarer!

Camilla - Veldig veldig godt, ja jeg kan ikke si annet enn at du må bare sette i gang!

Ida - (med det fineste navnet jeg vet) Tusen takk for fin tilbakemelding. Og nå ble jeg inspirert også...til å blogge enda litt oftere framover:)

Strofe- Så bra at det slo an! Jeg har også laget dette til et stort middagslag. Og det passer det godt til. Er litt sånn type mat som de fleste liker, tror jeg.

Lena sa...

Oppdaget oppskriften din for i overkant av en uke siden, og har allerede rukket å lage den to ganger! Den første gangen med ovnsbakte poteter og den andre gangen med fløtegratinerte poteter. Kjempegodt! Neste gang prøver jeg med pasta, slik som deg :) Tusen takk for fine oppskrifter med godt forklarte fremgangsmåter og bilder som gir meg vann i munnen :)

Monica sa...

Så hyggelig at du fant frem til denne oppskriften og ikke minst at du la igjen så koselig kommentar. Kjempestas!!