onsdag 21. mars 2012

Pizza med parmaskinke på italiensk vis

Her blir det litt selvskryt. Denne pizzaen er rett og slett den beste hjemmelagde pizzaen jeg noensinne har spist!





Til nå har jeg frekventert restauranter for å få spist ekte italienske pizzaer, men wohoo - nå trengs ikke det lenger!

Jeg har begynt å bruke pizzastein. Hadde lenge tenkt til å gå til innkjøp av dette, men heldigvis lå det en under juletreet i år. Den utgjør en magisk forskjell for steking av pizzabunnen! Denne ble supertynn og knasende sprø, akkurat sånn en italiensk pizza skal være. Det er virkelig verdt å anskaffe seg en pizzastein (med mindre man har en pizzaovn da), og det koster ikke mange 100-lappene heller.

Pizza Parma er kanskje den beste italienske pizzaen for meg. Kombinasjonen salt parmaskinke sammen med ruccola, pinjekjerner og parmesan er helt uimotståelig. Denne makeløse varianten har jeg til nå kun mesket meg med på restaurant Villa Paradiso (Grünerløkka i Oslo).  Men, nå kan jeg stolt si at vi har produsert en ganske lik utgave her hjemme i vårt egne casa! Kanskje ikke like fin og rund, men i hvertfall uhyyyre god!


Jeg har fått noen tips angående bruk av pizzasteinen som var gode å ta med seg:
  • Steinen settes inn i kald ovn. Skru opp til maks temperatur og la den bli helt gjennomvarm (tar ca 20-30 min).
  • Deigen lar jeg elte lenge for at den skal bli skikkelig elastisk. Da kan den kjevles ut på forhånd uten at den krymper når den skal legges over på varm stein.
  • Jeg bruker pizzamel a la tipo "0" el "00" (kjøpes i velassortert matbutikk). I tillegg har jeg litt maismel på steinen for at bunnen ikke skal sette seg fast.


Ingredienser:
(til 2 store porsjonspizzaer)



Pizzadeig:
  • 20 g gjær (fersk eller tørr)
  • ca 2 dl lunkent vann
  • 3 ss olivenolje
  • 1 strøken ts salt
  • 5-6 dl pizzamel  
Tomatsaus:
  • 1 boks hermetiske tomater
  • 1 fedd hvitløk
  • 2 ts olivenolje
  • 1 håndfull med basilikumblader
  • 1/4 ts sukker
  • 1/4 ts salt
  • litt pepper
Topping:
  • Parmaskinke (8-10 skiver)
  • 1 håndfull ristede pinjekjerner
  • 2 håndfuller ruccola salat
  • Skivet parmesan ost etter smak
  • Litt olivenolje
Pluss:
  • 2 pk mozzarellaost
  • litt maismel

Fremgangsmåte:
  1. Løs gjæren opp i lunkent vann. Tilsett olivenolje og salt. Rør inn litt og litt mel. Elt deigen i en kjøkkenmaskin i 10-15 minutter til den er smidig og elastisk (evt kan du ta deg en treningsøkt ved å kna den selv). Dekk til med plast, og la deigen heve i en time.
  2. Forvarm pizzasteinen i 20-30 min. (Sett den inn i kald ovn og skru opp til maks temperatur).
  3. Ha alle ingrediensene til tomatsausen i en blender, og kjør til sausen er glatt. Ha den over i en kjele, og la den småkoke i 5-10 min så den får litt tykkere konsistens.
  4. Del pizzadeigen i to leiver, og kjevle ut til to pizzaer så tynt du bare klarer. 
  5. Ta den glovarme steinen forsiktig ut av ovnen. Strø bittelitt maismel i et tynt lag utover. Legg deigen fort over på steinen. (Du steker en pizza av gangen). Smør et tynt lag med tomatsaus utover bunnen og legg på skiver av en mozzarella ost. Stek bunnen nederst i ovnen på 250 grader til den ser ferdig ut og bunnen er sprø. (Det tar omtrent 8-9 min). Gjør det samme for pizza nummer to. (Vi pleier å begynne spise den første pizzaen mens den andre stekes i ovnen.)
  6. Toppingen legges på. (Fordel ingrediensene så du har like mye til hver pizza.) Ringle over litt god extra virgin olivenolje tilslutt.
Buon appetito!

I dag lagde vi også en Minipizza (med skinke og ost) til 2-åringen vår

22 kommentarer:

Monica sa...

Så gøy! Takk for det, Magne:)

Anonym sa...

æsj fæl pizza, Grandis takk....

Helena sa...

Får vann i munnen. Den så digg ut!

Camilla76 sa...

Åhh denne pizzaen ser helt lekker ut.

Har lyst til å prøve denne oppskriften i morgen!!

Anonym sa...

Herlig, dette skal prøves!

Anonym sa...

Ser veldig bra ut:)

Hvor kjøper man pizzastein?

Anonym sa...

Den så fantastisk god ut:) Et lite tips som også kan prøves ut på den pizzan er å ta litt blåmuggost på:) Det er en helt vill opplevelse og rett å slett sinnsykt godt!

Anonym sa...

BLÅMUGGOST!?!?! Har det rablet for deg eller? Blåmuggost på pizza er en kardinalsynd som best burde straffes med steining!

Anonym sa...

For øvrig, denne oppskriften så fantastisk deilig ut, takk for at at du deler den med oss!

MsCupcake sa...

Mm, den så kjempegod ut! Så flink du er :)
Hvor får man tak i sånn pizzastein?

Anonym sa...

:-) Ler av blåmuggost-kommentaren...:-) Pizzaen så i hvert fall god ut og må prøves.

Monica sa...

Har funnet ut at Pizzasteinen min kommer fra kjøkkenbutikken Kitch'n.
Det går visstnok an å få tak i en liknende stein hos en steinforhandler, men det har ikke jeg prøvd da.

Jeg synes blåmuggost på pizza er godt som en aveksling, men lager det sjelden for han jeg deler hus med er nok enig (med anonym over) at dette er en kardinalsynd mot pizza...

Anonym sa...

Har et par tips hvis du vil at bunnen skal bli enda bedre:

Lag deig om morgenen samme dag som du skal lage pizza. Bruk kaldt vann og litt mindre gjær. Kna deigen for hånd - strekk den jevnlig under eltingen. La den så heve tre-fire timer før du knar den til på nytt.

Når du skal lage bunn, gjør dette uten å bruke kjevle. Klem deigemnet til du har en rund skive med ca. 1 - 2 cm tykkelse. Knyt venstre hånd og løft deigen med denne. Bruk tre-fire fingre fra høyre hånd, og snurr deigen rundt i luften før du fanger den igjen med knyttneven. Nå skal du ha fått en tynn bunn, som du kan ytterligere strekke på benken. Bunnen skal være så tynn at den nesten er gjennomsiktig. Teknikken krever litt øving, men gir veldig godt resultat. Etter 6-7 pizzaer bør du begynne å få litt "schwung" på det. Lykke til!

Cecilie NC sa...

Så supergod ut! Har trodd dette med pizzastein bare var tull, men nå frister det etter å ha lest innlegget ditt. Digger pizza med tynn bunn Italian Style med parmaskinke.

knut Erik Grødal sa...

Jeg må bare få komme med en kommentar på dette: I Italia er det en "dødssynd" med parmesan på de fleste pizzaer. Men det driter jeg i, for denne så meget god ut :D

Anonym sa...

Hei.
Så et tips på MasterChef Australia, der brukte de en uglasert terrakottaflis til å steke pizza på. Framgangsmåte den samme, legges i kald ovn.
Uansett pizzaen din ser lekker ut.

Anonym sa...

Knut Erik Grødal - det fins massevis av syndere i Italia.
Et tips jeg lærte der er å strø et fint lag med parmesan over bunnen før du har på saus og ost.

Anonym sa...

Hei! Prøvde pizzabunnen din i dag på steinplate (jamie oliver 200 kr ca). Beste pizzabunn jeg noen gang har smakt! Den bli krispy, krønsji og rett og slett steingod!! Denne kommer jeg alltid til å bruke :) Takk skal du ha. Hilsen Kristine

Anonym sa...

du har alle di rette ingrediensene i sausen, men gjør det forferdelig galt!:( hvitløken skal freses i panna med olie til den så vidt tar farge, så har du over tomatene dine, og krydderet, og rikelig med salt... la det koke godt inn og styr unna kjøkkenmaskin! det samme gjelder for deigen, du har for lite olie og for lite vann!

Monica sa...

Pizza kan såklart lages på mange måter, dette er bare en variant. Man kan ha i mer olje, men jeg synes ikke det trengs, så derfor lar jeg det være. Før lagde jeg tomatsaus mer som du beskriver, men jeg har gått over til å kjøre den i stavmikser. Synes konsistensen passer bedre på denne typen pizza. Give it a try davel;)

Anonym sa...

Kommer enda et skritt nærmere skikkelig italiensk pizza ved brukt av Baking Steel, bakesten i stål. Leder varme 18 ganger bedre enn tradisjonelle bakestener. Med ovn som går til 300 grader er pizzaen ferdig på 3 minutter, ved ovn som går til 250 er de ferdig på 5-6 minutter. Blir en fantastisk "crust" :)

Monica sa...

Det kan jeg tenke meg. Takk for tips. Hadde vært ypperlig med en sånn når jeg baker Naan også gitt:)