tirsdag 18. august 2015

Sommersalat med grillede nektariner og røkte koteletter

Vi har hatt fint vær mange dager på rad nå, dere. Sol er det beste jeg vet. Og på så varme dager som denne, vil i hvertfall ikke jeg stå lenge inne på kjøkkenet. I dag byr jeg derfor på en fantastisk enkel sommermiddag. Denne var klar på nøyaktig 10 minutter. Få ingredienser, men likevel fresht og knallgodt.

Jeg har alltid vært litt skeptisk til koteletter. Men når jeg får røkte, sommerkoteletter og denne salaten til er jeg "in heaven", rett og slett. I salaten skal det være nektariner, fersk mozzarella og litt basilikum. Jeg rister raskt sammen en sitron-og honning dressing i et tett glass. Nektarinene slenger jeg med på grillen, men det kan man droppe.


Vi har hatt en stor dag. Eldstemann hadde sin aller første skoledag. Det er litt uvirkelig så fort som tiden flyr. Med denne lette, sunne middagen, var det plass til masse, masse is i magen etter på for å feire fine jenta vår!




Ingredienser:
(Til 2 voksne og 2 små barn)
 
  • 4-8 Sommerkoteletter (avhengig av størrelse)
  • En pakke blandet salat (for ek. Middelhavsmix) 
  • 4 nektariner
  • 1 fersk mozzarella (eller litt Manchego)
  • 1 håndfull fersk basilikum
Dressing
  • 1/2 ss honning
  • 2 ss sitron
  • 3 ss olivenolje
  • Salt og pepper
Fremgangsmåte: 
  1. Krydre kotelettene og grill de fort som svint. De trenger ikke lang tid.
  2. Del nektarinene i to og fjern steinene.  Drypp litt olivenolje på, og grill nektarinene til de får litt mønster.
  3. Bland sammen ingrediensene til dressingen.
  4. Fordel salaten utover et  stort fat. Riv mozzarellaen og basilikum grovt og fordel det utover salaten.Vend inn dressingen. Legg nektarinene på toppen. (Del i båter hvis du vil). Server kotelettene ved siden av.

Ingen kommentarer: