onsdag 29. juli 2015

Pavlova med sjokolade og bringebær

Her kommer en oppskrift som jeg har jeg gledet meg til å legge ut til dere. For dette er nemlig en drømmekake! Det er jo så gøy når man prøver ut en ny oppskrift at man faller helt pladask for den. Det skjedde med denne.
 

Tre ivrige små klarte ikke å vente og knuste marengsen når de tjuvsmakte. Ingen sak å lappe sammen heldigvis...


I helgen hadde vi familie på middag, og jeg disket opp med denne kaken til dessert, inspirert av en oppskrift av Nigella Lawson. Tenkte i utgangspunktet at den var litt stor, men tror dere ikke at vi faktisk spiste opp rubbel og bit (4 voksne og 4 små barn)...Mmm.


Siste stykke...



...og sjekk hva som skjer det sekundet fotografen snur ryggen til.

Pavlova har jo gått som en farsott på blogger de siste årene og er kanskje i ferd med å bli Norges nye festkake!? For jammen er det godt med kombinasjonen av seig marengs, myk krem og friske bær. Jeg liker godt den vanlige varianten. Men sjokolade og bringebær er en suveren smakskombinasjon, så denne Pavlovaen er en sterk konkurrent.

Jeg bruker ofte en vaniljekrem i Pavlova, men i denne skal det bare være pisket krem. Det passer helt perfekt sammen med sjokolademarengsen og bringebærene. Personlig foretrekker jeg at marengsen er litt seig, og jeg synes også at det det passer best i denne varianten med sjokolade. Hvis du derimot er av typen som liker at marengsen er helt sprø og tørr, kan du steke den i 15-20 min lenger.


Denne kaken smaker himmelsk, men likevel er den veldig enkel å lage. Bunnen kan lages god tid i forveien (noen dager før), så det eneste er at krem og bær skal på rett før servering.

Ja, dere, jeg har fått meg en ny favoritt. Så til familie og venner som leser bloggen:  denne kaken kommer til å stå på bordet i de neste bursdagslagene her. Bare å glede seg!


 
Ingredienser:
  • 6 eggehviter
  • 300 g sukker
  • 1 ts balsamico eddik
  • 3 ss kakao
  • 50 g kokesjokolade
Fyll og pynt:
  • 5 dl kremfløte
  • 1 ts sukker
  • ca 400 g friske bringebær
  • 2-3 ss revet sjokolade


Fremgangsmåte:
  1. Pisk eggehvitene stive med en kjøkkenmaskin. Bruk en helt ren bolle, og pass på at det ikke blir med noe av eggeplommen oppi eggehviten, for da får du ikke pisket den stiv. Tilsett sukkeret litt og litt under kraftig pisking. Pisk lenge (ca 15-20 min) til du får en tykk og stiv marengs. Vend forsiktig inn eddik, siktet kakao og fint hakket sjokolade.
  2. Fordel marengsen i en sirkel på et brett med bakepapir. Enten kan du tegn opp en sirkel på ca. 26 cm midt på bakepapiret for å få til en sirkel. Jeg pleier å bruke ringen av en rund bakeform og bare helle i marenges. (For så å fjerne formen). Bruk slikkepotten og jevn til kantene ved å dra slikkepotten nedenfra og opp.
  3. Sett kaken midt i ovnen som er forvarmet til 180°C. Skru temperaturen ned til 150°C straks kaken er satt inn i ovnen. Stek kaken i ca 1 time og 10 min. Avkjøl.
  4. Løft pavlovaen forsiktig over på et passende fat og dra av bakepapiret ed å brette ned papiret på den ene kortsiden og dra det forsiktig av. Rett før servering vispes fløten stiv med sukker. Fordel kremen på toppen av kaken. Ha på rikelig med ferske bringebær. Dryss over litt høvlet sjokolade (og pynt gjerne med noen blader med sitronmelisse eller mynte). Server straks!

2 kommentarer:

amo sin blogg sa...

Tusen takk for oppskrift og tips.
Denne varianten av Pavlova ser himmelsk god ut
og skal prøvast.

God helg.

Monica sa...

Takk, takk. Bare å glede seg!