søndag 27. april 2014

Pai med grønn asparges

For en helg og FOR et vær! Her vi bor har det vært skikkelig varmt til april å være. En herlig forsmak på sommeren.
Barna har spadd og spadd i sin splitter nye sandkasse, vi voksne har ordnet litt i hagen, kokkelert og har til og med fått masse tid til å lese avisen og ta noen kaffekopper. 
Og rett som det er dukker små og store venner og bekjente innom en tur. Så koselig. Det er noe med våren altså. Vi nordmenn kommer ut av hiet og det kryr av folk ute igjen.


En annen bra ting med våren er asparges! Eksklusivt og himmelsk godt. Prisen i butikken er overkommelig om dagen så da kan de til og med havne i en pai.


I dag ble det derfor denne aspargespaien til lunsj som vi spiste på ettermiddagen ute på terrassen i strålende sol. Dette er en rustikk og mettende pai som passer ekstra godt for de som er glad i potetmos. Barna mine på 2 og 4 elsker denne paien (til tross for at en av dem plukker ut aspargesen da).


Inspirasjon til denne fikk jeg fra en terte jeg så Jamie Oliver trylle frem på tv for litt siden. Han brukte filodeig som helt sikkert blir veldig lekkert (men det hadde ikke jeg her hjemme i dag) og dessuten litt andre oster. Jeg har brukt frossenbutterdeig, lagt et lag med moste poteter blandet med ost, fløte og egg, for så å legge asparges tett i tett på toppen.


Jeg la litt mer jobb i lunsjen i dag, så ble det heller enklere kveldsmat. Fint å bytte litt på.
Det smakte godt med en grønn salat til. Og samboeren løp til kjøleskapet og fant fram litt spekeskinke og det passet helt perfekt sammen med denne vegetarpaien. 


 
Ingredienser:
  • 500g grønn asparges (1 bunt)
  • 4 store poteter
  • 1 pakke frossen butterdeig
  • 500g gulost - med litt mye smak (jeg brukte 1/3 ridderost og 2/3 cheddar ost)
  • 3 egg
  • 3 dl kremfløte
  • muskat, enten litt fersk revet eller 1/4 ts tørket
  • Salt og pepper

Fremgangsmåte:
  1. Sett stekeovnen på 190 °C.
  2. Tin butterdeigen (det tar 15-20 min). Når butterdeigsplatene er tint, kan du kjevle de litt ut og legge som et lappeteppe i en paiform både for å dekke bunnen og opp langs sidene. Skjøt sammen glippene. Prikk paibunnen med gaffel. Hvis du har tørkede erter eller lignende liggende kan du helle dette oppi, slik at deigen ikke klarer å heve seg. Forstek bunnen i ovn på 190 grader i 10 minutter. Ta den deretter ut av ovnen (og ta ut ertene).
  3. Skrell potetene og del de i store biter. Kok bitene i ca 15 min. Sett også på en kjele til aspargesen og kok opp vann. Det er sjelden nødvendig å skrelle asparges, men brekk av den nederste trevlete delen. Kok aspargesen i 4 min. Hell av vannet.
  4. Hell av vannet på potetene og mos de i en bolle. Riv osten og bland den sammen med potetene. Visp sammen fløte og egg. Tilsett, salt, pepper og muskat, og rør dette godt inn i potetmassen. Fordel den utover paiskallet.
  5. Legg den forvellede aspargesen tett i tett på toppen.
  6. Stek paien midt i stekeovnen i ca 20 min til den har fin farge.

Ingen kommentarer: