onsdag 29. januar 2014

Yoghurtmarinerte kyllingspyd og couscous med tomater, feta og rødløk

Dagens middag må det blogges om! Vi spiste kyllingfileter marinert i yoghurt, sitron og oregano, inspirert av det libanesiske kjøkkenet. Til dette hadde vi couscous med cherry tomater, svarte oliven, feta og rødløk samt en enkel sitrondressing.  Mat etter min smak!
 

 
For mange år siden studerte jeg på en sveitsisk hotellfagskole og lærte om fransk mat, vin og hotelledelse i tre år. Men først og fremst var det en reise i kultur og smaker. På skolen var vi studenter med 50 ulike nasjonaliteter som bodde sammen på et gammelt slott. 


Skolen til venstre. Verdens fineste utsikt over innsjøen Lac Léman

Det gikk i strenge lærere, lange dager, oss jentene i drakt (til knærne må vite) og gutter med nypussede sko (uten skjeggvekst), innetider og mange andre absurde regler. Men aller mest en fantastisk introduksjon til en mer internasjonal verden og nye perspektiver for en 19 år gammel Oslojente.


For ikke å snakke om en enorm gastronomisk åpenbaring! Hver eneste dag spiste vi faktisk 3 retters lunsj og middag på sølvtallerkener i en ballsal og ble servert ved bordet av medstudenter (service a la gueridon). Helstekt and til lunsj på en lørdag var vanlig der, men rimelig uvant for meg  som er oppvokst med god mat altså, men en del matpakker og svette gulostbrødskiver ble det jo.

I det store og det hele fikk jeg oppleve vanvittig mye, det sprengte alle skalaer. Vi hadde lærere med så mye lidenskap for mat og vin at de sto og hoppet opp og ned når de foreleste. Jeg fikk venner fra alle verdenshjørner og sugde inn nye inntrykk og opplevelser daglig.

Jeg la min elsk på mange matretter som var helt nye for meg, men jeg husker også et par som jeg kviet meg ordentlig for når jeg så de sto på menyen. Først den evinnelige polentaen. Det er en slags bakt maisgrøt som jeg mest hadde lyst til å kaste under bordet og som jeg aldri kommer til å prøve å lage. For ikke å glemme den evige spinaten som italienerne jublet så mye over. Og ikke minst varm cous cous med smør.  Det dukket opp overalt.
 
 
Et par år senere var jeg på en fest i Genève med libanesiske venner som stelte i stand en buffet . Da fikk jeg omsider øynene opp for tabbouleh, denne utrolige smakfulle, freshe couscous salaten med mynte og flatpersille.
Siden den gang har cous cous og jeg var bestevenner og tabboleuleh er fast innslag i lunsjboksen. Vi spiser couscous kanskje oftere enn poteter og har prøvd ut et utall varianter, og denne vi lagde i dag som var middelhavsinspirert er enkel og god.


Kylling må ikke lages på spyd altså, det er mest fordi det blir mer spennende å spise. Men marinaden burde du lage, den er god! 

Kylling skal marineres i minst 4 timer. Synes du det høres uoverkommelig så går det fint an å legge kyllingen i marinade kvelden før. Når du så skal lage middag dagen etter er det bare å tre på spyd, steke kylling og smelle sammen en kjapp couscous salat!
 



Ingredienser: 
(gir 8 små spyd)
  • 600 - 700 g kyllingfilet
  • 8 trespyd
Marinade:

  • 1 sitron - saften 
  • 2 knuste fedd hvitløk
  • 0,4 dl yoghurt naturell, gjerne gresk eller tyrkisk
  • 3 ss oliven olje
  • 1 ss eddik
  • 0,5 ts pepper
  • 0,5 ts salt
  • 1/8 ts ingefær
  • 1 ts oregano
  • 1 ts paprika
  • 1 ts tomatpure

Cous cous salat:
  • 250 g couscous
  • 10-15 gode cherrytomater
  • 1/4 rødløk
  • 40g fetaost (kan sløyfes)
  • 0,5 dl svarte Kalamata oliven (fjern steinene)
  • saften av 1/2 sitron
  • 3 ss olivenolje
  • En stor håndfull finhakket basilikumblader
  • Salt og pepper


Fremgangsmåte:

Kyllingen:
  1. Rør sammen alle ingrediensene til marinaden. Del kyllingfileten i kuber/  store terninger. Legg kyllingbitene i en brødpose, hell over marinaden og gni den litt inn. La kyllingen marinere i kjøleskapet i ca 4 timer. De kan gjerne ligge der over natten.
  2. Legg trespydene i vann.
  3. Ta kyllingbitene ut av marinaden og træ dem på trespydene. Varm en stekepanne eller grillpanne til den er skikkelig varm. Stek spydene i 12-15 minutter til du ser de er gjennomstekte. Vend de så alle sidene får stekt, men ikke stek dem lengre enn nødvendig. Jeg stekte fire om gangen. Da den første omgangen var klar la jeg de i en varm ildfastform med lokk mens jeg stekte de andre. På denne måten holdt de seg varme og saftige. 

Couscous salat:
  1. Lag couscous ved å følge pakkens anvisninger. Ha den over i en serveringsbolle og fluff den litt opp med en gaffel.
  2. Skjær tomatene i 2 eller 4 båter alt ettersom hvor store de er. Del rødløk i tynne skiver og drypp noen dråper sitron og litt salt over den. Ha tomater, feta, rødløk og oliven over i bollen, og bland det sammen med couscousen.
  3. Visp sammen sitronsaft, olivenolje og basilikum og smak til med salt og pepper.  Bland det inn i salaten.
 
Kyllingmarinaden er inspirert av bloggen Mama's Lebanese Kitchen

Ingen kommentarer: