søndag 13. oktober 2013

Fransk bønnesuppe med pistou (Soupe au pistou)

     

MON DIEU som jeg savner Frankrike innimellom. Kanskje blir jeg aldri helt heilnorsk igjen!? Har tidligere bodd 10 år utenlands. Men ikke misforstå meg helt, jeg elsker å bo i Norge igjen, men jeg kjenner et behov for internasjonalt pust og perspektiv av og til. Og ikke minst savner jeg den gode, franske maten...

Mange påstår at franskmenn kan være særs arrogante, men etter at jeg lærte meg språket og fikk kulturen under huden da jeg bodde der så ble alt helt annerledes. Nå elsker jeg det meste som er fransk, hører på fransk musikk konstant og kjenner meg like hjemme der som her.


I dag har jeg kurert savnet med soupe au pistou, en grønnsaksuppe med bønner, pasta og pistou fra Provence.  Jeg smakte den første gang på en landsbyfest i les Arcs i Sør-Frankrike.  Et nydelig matminne som sitter godt. Hele landsbyen satt på langbord og spiste suppe og drakk rosévin til lang på natt.

Dette er en raus og mettende vegetarsuppe med typiske middelhavsgrønnsaker som squash og tomater samt både poteter og spaghetti. (Er du av typen som må ha kjøtt, så kan du ha sprøstekt bacon på toppen).


Pistou er den provencalske varianten av pesto. Det skal være masse hvitløk, men ingen pinjekjerner (noen har også i en tomat). 
Man rører en skje inn i suppen på hver tallerken. Pistouen skal være skikkelig sterk og gi et lite "punch". Jeg ble veldig fornøyd med dagens variant laget litt på slump.
Med den gode, sterke pistouen så ble jeg dratt rett tilbake til olivenlunder og varm, fransk stemning.

Ingredienser:
(4 pers)
  • 1/2 stor løk
  • 1 stort fedd hvitløk
  • 1/2 purre (kun det hvite)
  • 1 stor gulrot
  • 3 tomater
  • 2 poteter
  • 1/3 av en stor squash
  • 100 g aspargisbønner
  • 100 g grønne erter
  • 1,2 l grønnsaksbuljong
  • 100 g spaghettini
  • 1 boks hermetiske hvite bønner (400g)
  • olivenolje
  • timian frisk el tørket
  • 1 laubærblad
  • salt, pepper
Pistou:
  • 3 fedd hvitløk
  • 2/3 blader fra en basilikumplante
  • litt salt
  • 60 g parmesan
  • 5-6 ss olivenolje

Fremgangsmåte:
  1. Hakk løk og finhakk hvitløk. Del purren i skiver og gulroten i biter. Stek gulrot, purre, løk og hvitløk i litt olivenolje i et par minutter.
  2. Tilsett grønnsaksbuljongen og kok opp. Ha i timian og laubærblad. Fjern frøene i tomatene, og del dem i terninger. Skjær av endene på aspargisbønnene, og del dem i to. Del squash og potetene i biter. Tilsett poteter, tomat, aspargisbønner, erter og squash. La det koke. 
  3. Brekk spaghettinien røft opp i bter og tilsett den litt før grønnsakene er møre (etter ca 5 min koketid).  Kok videre til spaghettinien er ferdigkokt.
  4. Skyll de hermetiske bønnene i et dørslag, og ha dem i suppen når alt er gjennomkokt. La det stå og trekke litt, og smak til med salt og pepper.
 
Pistou:
  1. Knus hvitløken i en morter med litt havsalt. Ha i basilikumbladene og mos.
  2. Bland inn litt av osten og litt olje. Tilsett begge deler gradvis til du har ønsket konsistens. Smak til med pepper og eventuelt mer salt tilslutt.
 
Legg pistou på toppen av suppen og server.

I Frankrike brukes gjerne en bouquet garni som er en krydderblanding som består av fersk persille, timian og laurbærblader. Jeg hadde i stedet i en ferdig grønnsaksbuljong. Er veldig glad i denne her fra Naturata.

Ingen kommentarer: