fredag 31. januar 2014

Bakt torsk med egg, bacon og ertepuré

For litt siden tipset jeg om en fiskerett i Romerikes Blad i forbindelse med barn og kresne matvaner. Her kommer omsider oppskriften på bloggen også!


Hvis barn ikke har så lyst på fisk kan det være smart å knytte det opp mot noe annet de liker. Den rosa laksen kan man for eksempel lett omdøpe til prinsessefisk. Det er i hvertfall veldig stas akkurat nå for min 4 åring som har entret en skikkelig "rosa-prinsesse-hellokitty-periode".

Barna mine er for så vidt glade i fisk, men egg og bacon eeelsker de. På søndager går det ofte i egg til frokost hos oss. Som regel lager far i huset en omelett og av og til skeier vi ut med den engelske klassiske frokosten. Når egg og bacon som de derfor kjenner så godt havner oppå torskestykket blir det stor jubel.



Her har jeg brukt en fersk torskefilet. Fersk fisk er så uendelig mye bedre enn frossen, og jeg prøver å få tak i det så ofte det lar seg gjøre.



En irrgrønn ertepuré smaker nydelig til. Den er lett å lage, og det er en fantastisk kombinasjon å ha søt puré sammen med salt bacon. Dette måltidet passer ikke bare for barn altså. Hver gang jeg lager det til middag tenker jeg på at dette er mektig og god gjestemat og jeg må huske å invitere noen, både små og store på dette snart!




Ingredienser:
(til 4)
  • ca 600-700 g torskefilet (skjær 4 stykker på rundt 150g)  - litt mindre hvis det er til barn
  • 60 g bacon
  • 4 ss smør
  • 2 egg (hardkokte)
  • 1-2 ss kapers
  • 2 ss frisk hakket gressløk
  • maldonsalt og pepper
  • olivenolje
Ertepuré
  • 500g frosne grønne erter
  • 5 dl kyllingbuljong
  • 2 ss fløte
  • 50 g smør
  • salt og pepper

Fremgangsmåte:

Ertepuré:
  1. Kok opp kyllingbuljong. Tilsett ertene og kok til de er møre (4-5 min). Hell av og tilsett smør, salt og pepper. Miks til puré med en blender eller en stavmikser.

Torsk:
  1. Hell litt olivenolje i en ildfast form, og gni det utover med et kjøkkenpapir. Legg porsjonsstykker med torsk i formen. (Napp ut eventuelle bein). Drypp litt olivenolje over, og krydre med maldonsalt og nykvernet pepper.
  2. Bak fiskestykkene på 200 grader midt i ovnen i 10-15 minutter.  Torsken er ferdig når den flaker seg. Det tar 12 min i ovnen min.
  3. Hardkok eggene (9-10 min), og del de deretter i biter.
  4. Del bacon i små biter. Fres i litt olje til det er sprøtt. Tilsett smør, og når det er smeltet rører du inn kapers og egg forsiktig. Rett før servering finhakkes gressløk og has i smøret også.

Hell bacon- og eggesmøret over torskefiletene, og server med ertepuré og eventuelt kokte poteter.
 
Velbekomme!
 

Ingen kommentarer: